Suomalainen ajotieto-operaattori Helpten tyrmää liikenneneuvos Lassi Hilskan (Turun Sanomat 18.10.) epäilyt tiemaksujärjestelmän toteuttamiskelpoisuudesta. Kohtuuhintainen ja toimiva järjestelmä on jo olemassa ja sitä on tutkittu vuosien ajan yhteistyössä muun muassa liikenneministeriön ja alan muiden toimijoiden kanssa.
Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) on esittänyt ruuhkamaksujen sijasta kaikille autoilijoille tulevaa tiemaksua, joita kerättäisiin gps-paikantimen sijaintitietojen perusteella. Kyllösen mallissa tiemaksu vaihtelisi sen mukaan, missä ja milloin autolla ajetaan ja olisiko autoilijalla mahdollisuus oman auton sijasta käyttää joukkoliikennettä.
Ajotieto-operaattori Helptenin mukaan kotimaisella, satelliittipaikannukseen ja ajoneuvotietotokoneeseen perustuvalla tekniikalla tiemaksut voidaan toteuttaa joustavasti ja edullisesti. Huijausyritykset, kuten paikantimen antennin peittäminen foliolla voidaan havaita ja poliisi voi valvoa järjestelmän päälläoloa samaan tapaan kuin liikennevakuutuksen voimassaoloakin.
Satelliittipaikannuksella voidaan myös erotella yksityisteillä tai ulkomailla ajetut kilometrit, eikä viranomaiselle silti tarvitse välittää ajoneuvon tarkkaa sijaintitietoa.
Kohtuulliset kustannukset
Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen on ennakoinut järjestelmän kustannuksia järjettömiksi ja ottanut vertailukohteeksi Saksan yli 700 miljoonaa euroa maksaneen tiemaksujärjestelmän. Suomeen soveltuva malli on Helptenin tiedotteen mukaan täysin erilainen ja yhteiskunnalle koituvat kustannukset jäisivät muutamaan kymmeneen miljoonaan euroon.
Palvelun maksut olisivat käyttäjän vastuulla, mutta samalla käyttöön tulisi muita hyödyllisiä paikkatietoon perustuvia palveluita.
Vähemmän ajavat maksavat vähemmän
Tiemaksujärjestelmä on mahdollista ottaa käyttöön myös valinnaisena ratkaisuna, jolloin autovero maksetaan vaihtoehtoisesti joko kiinteän suuruisena tai ajoon perustuvana. Samalla tavoin myös vakuutusmaksut voitaisiin maksaa joko ajokilometrien perusteella tai vuosimaksuna.
Paikannusteknologia mahdollistaa oikeudenmukaisen maksujen kohdentamisen, jolloin vähemmän ajavat myös maksavat vähemmän.
Polttoaineverotus on periaatteessa hyvä, suoraan ajamiseen kohdistuva tapa vähentää liikennettä ja energiankulutusta. Käytännössä polttoaineen hinnan vaikutus ajokäyttäytymiseen on kuitenkin jäänyt vähäiseksi.