Amnesty Internationalin Suomen osasto on löytänyt uusia Suomen kautta kulkeneita lentoja, jotka saattavat liittyä CIA:n vankikuljetuksiin vuosina 2001–2006.
Aiemmin tiedossa ja julkisuudessa on ollut kolmen lennon tiedot, mutta Amnesty on nyt paljastanut yli kymmenen uutta lentoa, jotka mahdollisesti liittyvät vankikuljetuksiin.
Amnesty on löytänyt tietoja uusista Suomen kautta kulkeneista lennoista, jotka saattavat liittyä CIA:n vankikuljetuksiin vuosina 2001–2006 ”terrorismin vastaisen sodan” yhteydessä.
Julkisesti saatavilla olevaa tietoa yhdistelemällä Amnesty on löytänyt tietoja esimerkiksi vuonna 2005 Kabulista saapuneesta lentokoneesta sekä vuonna 2002 Uzbekistaniin lentäneestä koneesta. Kummatkin koneet on yhdistetty CIA:han.
Aiemmin julkisuudessa olleen tiedon mukaan Suomeen on laskeutunut kolme lentokonetta, jotka on yhdistetty CIA:n peiteyhtiöihin. Kesällä 2001 Helsinki-Vantaalle laskeutui Gulfstream-suihkulentokone, toukokuussa 2003 Afganistanin Kabulista saapui rahtikone ja syyskuussa 2004 Afganistanin Bagramista Boeing 707 -kone.
CIA:n vankilennot nousivat uudestaan esiin syyskuun lopussa, kun Amnesty International julkaisi raportin ”Unlock the Truth in Lithuania: Investigate Secret Prisons Now”.
Raportti dokumentoi Liettuan osallisuutta Yhdysvaltain keskustiedustelupalvelu CIA:n vankilento-ohjelmaan ja sen ylläpitämään salaiseen vankilaan Liettuassa. Raportissa yhdistettiin Suomeen vuonna 2004 laskeutunut lentokone Liettuan salaiseen vankilaan.
Amnesty vaatii kaikkien CIA:han yhdistettyjen lentokoneiden reittien ja lokitietojen selvittämistä. Amnesty on toimittanut uudet lentotiedot viranomaisille. Ulkoministeriö on luvannut selvittää asian.
Amnesty Internationalin Suomen osaston toiminnanjohtaja Frank Johansson kommentoi asiaa tänään YLE:n A-studiossa.
Aiemmin tiedossa olleet lennot
N227SV Gulfstream IV, (Assembly Point Aviation / Richmor Aviation), 18.6.2001, tuntematon reitti
N8213G Lockheed L-382 muunneltu C-130 HERCULES (Prescott Support), 16.5.2003, reitti: Kabul – Athens – Tel Aviv – Yerevan – Frankfurt – Helsinki – Stockholm – Frankfurt – Alger – Ponta Delgada
N88ZL Boeing 707 (Lowa Ltd), 20-21.9.2004, reitti: Guantanamo – Bagram – Helsinki – Washington DC – Miami
Uudet lennot
N482EV6 Boeing-747 (Evergreen I.A.), kuusi kertaa vuosina 2001-2003, reitti tuntematon
N510MG Gulfstream IV (Wachovia Financial Services), useita kertoja vuosina 2002-2006, reitti: Cleveland – Pori/ Turku/ Helsinki/ Kruunupyy
N733MA Boeing 737 (Miami Air), 17.12.2002, reitti: Keflavik – Helsinki/Vantaa – Bishkek
N521DB Boeing 727-243 (Falcon Air Express), 12-13.8.2004, reitti tuntematon
N960BW CASA C-212-CC Aviocar 200 (Aviation World Services), 3.10.2004, reitti tuntematon
N1HC Gulfstream V (United States Aviation Co.), 9.7.2005, reitti Kabul – Helsinki – Tulsa
N787WH Boeing 737 (Victory Aviation?), 29.4.-1.5.2006, reitti tuntematon
N88ZL Boeing 707 (Lowa Ltd/Principal Air Services), 3.7.2006, reitti: Banjul – Helsinki – Tokio
N88ZL Boeing 707 (Lowa Ltd/Principal Air Services), 15.9.2006, reitti tuntematon