Viikon kysymys
Lähes kymmenen miljoonaa suomalaista puhelin- ja nettiliittymää uusitaan. Lokakuun alkuun mennessä kaikkiin sopimuksiin tulee samanlaiset sopimusehdot riippumatta operaattorista. Ehdot koskevat kaikkia operaattoreiden tarjoamia palveluja kuten matkapuhelin- ja laajakaistaliittymiä.
Miten uudet sopimukset lisäävät kuluttajansuojaa, lakimies Miina Ojajärvi Kuluttajavirastosta?
– Sopimusehdot ovat kuluttajalle kohtuullisemmat kuin aiemmin. Kuluttajien edut ja oikeudet on huomioitu ja kirjattu entistä paremmin. Aiemmin korostettiin enemmän kuluttajan kuin teleyrityksen velvollisuuksia. Sopimuksen alussa on nyt lista, johon on koottu tärkeimmät asiat palvelusopimuksen tekemisestä ja toimittamisesta.
Sopimustekstiä ei siis tarvitse lukea kokonaan?
– Harva sen sopimuksentekotilanteessa lukee kokonaan. Pitää silti muistaa, että palveluihin voi liittyä kampanjaehtoja. Kannattaa katsoa todella tarkkaan minkä hintaista sopimusta on tekemässä ja onko se määräaikainen.
– Tarkoituksena on, että ehdot käytäisiin myyntitilanteessa läpi. Se olisi suuri parannus nykyiseen. Nykyään ehtoja käydään harvoin läpi edes otsikkotasolla.
Onko uusien sopimusehtojen myötä helpompi päästä määräaikaisesta sopimuksesta eroon?
– Määräaikaisuuksista säädetään viestintämarkkinalaissa, joka muuttuu 25.toukokuuta. Irtisanominen koski ennen vain kytkykauppaa, mutta nyt se on laajentunut kaikkiin määräaikaisiin sopimuksiin. Irtisanoa voi sairauden, työttömyyden, tai muun perustellun syyn vuoksi. Ei voi sanoa, että siitä tulisi helpompaa.
– Uuden lain mukaan määräaikaisten sopimusten automaattinen ketjuttaminen on kielletty. Kuluttajille tuli ongelmia, kun he eivät reagoineet tekstiviestiin ja sopimukset pääsivät jatkumaan automaattisesti.
Nykyisin monet operaattorit lupaavat toimittaa liittymän kohtuullisessa ajassa. Mitä uusi sopimusmalli sanoo toimitusajoista?
– Tulevissa toimitusehdoissa on sovittu toimituspäivästä tai enimmäistoimitusajasta. Viestintämarkkinalain mukaan toimitus on pitänyt määritellä jo aiemmin. Käytännössä tämä ei ole toteutunut.
Mitä ongelmia kuluttajilla yleensä on operaattoreiden kanssa?
– Yleensä ongelmat liittyvät markkinointi- ja myyntitilanteisiin. Suurin ongelma ei ole se, että asiakaspalveluun pitää jonottaa, vaan se, että sinne joutuu soittamaan useamman kerran ennen kuin ongelma hoituu. Ihmiset eivät usein tiedä laskutuksesta ja siitä miten sopimus irtisanotaan. Uudet ehdot toivottavasti parantavat asiaa. Toivottavasti asiakaspalvelijatkin koulutetaan osaamaan ehdot niin, että he osaavat neuvoa tarvittaessa.