Jarkko Mänttäri

Ohjatusti toteutettu, yhdistetty kestävyys- ja voimaharjoittelu on turvallinen ja tehokas tapa parantaa monipuolisesti keski-ikäisten ja ikääntyvien kehon koostumusta, terveyttä, suorituskykyä ja koettua elämänlaatua.

Liikuntatieteen maisteri Elina Sillanpää on tutkinut 14. tammikuuta Jyväskylän yliopistossa tarkastettavassa väitöskirjassaan minkälaisia vaikutuksia kestävyys-, voima- ja yhdistelmäharjoittelulla on keski-ikäisiin ja ikääntyviin ihmisiin.

Tutkimusaiheensa tärkeyttä Sillanpää korostaa toteamalla väestön ikääntymisen sekä lihavuuden ja sen liitännäissairauksien yleistymisen olevan kansanterveyden suurimpia uhkia tulevina vuosina.

Liikkumattomuus käy kalliiksi

Lihavuus ja liikkumattomuus sekä usein myös ikääntyminen aiheuttavat terveydelle epäedullisia muutoksia: verenpaine ja veren kolesterolipitoisuudet nousevat ja glukoosiaineenvaihdunta häiriintyy.

Kehon rakenteen ja toiminnan muutokset sekä sydän- ja verisuonitautiriski alkavat kasvaa jo 10-15 vuotta ennen kakkostyypin diabeteksen diagnosointia. Tämän vuoksi on tärkeää pyrkiä ehkäisemään sairastumiselle altistavia tekijöitä jo varhaisessa vaiheessa ennen oireiden ilmenemistä.

ILMOITUS

Sillanpään tutkimuksen mukaan yhdistetty kestävyys- ja voimaharjoittelu osoittautui tehokkaimmaksi vaihtoehdoksi.

– Yhdistelmäharjoittelulla parani sekä kestävyyssuorituskyky että lihasvoima yhtä paljon kuin kummallakin harjoittelumuodolla erikseen, samalla myös kehon rasvamäärä väheni ja lihasmassa kasvoi.

Tutkimustuloksia voidaan Sillanpään mukaan hyödyntää suunniteltaessa toimia ikääntymiseen, liikkumattomuuteen tai ylipainoon liittyvien toiminnanvajavuuksien ja sairauksien ennaltaehkäistä.