Yhteiskuntatieteiden maisteri Jyrki Konola, 39, aloittaa työnsä Suomen kuluttajaliiton pääsihteerinä ensi vuoden alussa ja sanoo lähtevänsä intoa täynnä uusiin haasteisiin.

– Kuluttajaliikkeellä on valtava potentiaali ja se tekee hyvää työtä. Jokainen suomalainen on kuluttaja, Konola sanoo.

Vanhan hokeman mukaan kuluttaja on kuningas. Siihen on Konolan mukaan kuitenkin vielä pitkä matka. Kuluttajaliiton tehtävä on herätellä kansalaisten tietoisuutta roolistaan kuluttajina.

– Siitä vielä askel eteenpäin ja ihmiset oppivat omat oikeutensa. Sitten vielä rohkaistuvat ajamaan etujaan ja oikeuksiaan kuluttajina.

Konolan mukaan kuluttajatietoisuus on kasvanut sitä mukaa, kun on ryhdytty puhumaan eettisestä kuluttamisesta. On herännyt ymmärrystä, että kuluttajan valinnat voivat myös ohjata kehityksen suuntaa.

ILMOITUS

– Eettiseen kuluttamiseen liittyy kiinnostus esimerkiksi siihen, millaisissa olosuhteissa tuotteet on valmistettu ja ovatko materiaalivalinnat ekologisesti kestäviä.

Myös ruokaan liittyvät epävarmuustekijät hullunlehmäntauteineen ja melamiineineen ovat herätelleet ihmisiä havaitsemaan kuluttaja-asioiden merkityksen.

Lapin poika

Kemissä syntynyt Konola on monissa yhteiskunnallisissa edunvalvontatehtävissä kouliintunut järjestöaktiivi. Helsinkiin hän siirtyi Yleisradion Rovaniemen aluetoimituksesta.

Konola on toiminut avustajatehtävissä mm. EU:n parlamentissa, opetusministeriössä ja Suomen eduskunnassa. Kuluttajaliittoon hän siirtyy SDP:n eduskuntaryhmän tiedotussihteerin tehtävistä.

Konola seuraa tehtävässään Kuluttajaliiton eläkkeelle siirtyvää pitkäaikaista pääsihteeriä Sinikka Turusta.

Kuluttajaliitto neuvoo ja auttaa

Suomen kuluttajaliitto ry on itsenäinen ja riippumaton kuluttajan etuja ja oikeuksia ajava kansalaisjärjestö. Se on vastikään fuusioitunut Kuluttajat – Konsumenterna kanssa. Uutta nimeä ei ole vielä virallistettu.

Liiton keskeisiin teemoihin kuuluvat jatkossakin kuluttajien oikeudet ylipäätään, mutta erityisesti asumisessa, elintarvikkeiden ja ravitsemuksen suhteen sekä terveyspalveluissa.

Liitto tarjoaa neuvontaa ja asiantuntijapalveluja. Palvelut tavoittaa liiton neuvontapuhelimista.

Perinteisten kuluttaja-asioiden lisäksi liitto neuvoo myös asunto- ja kiinteistökauppaongelmissa sekä vuokrasuhteisiin liittyvissä erimielisyyksissä. Niistä hakeva löytää neuvoja asumisasioiden neuvontapuhelimesta.

Kuluttajaliitolla on myös eettisen kuluttamisen puhelinneuvonta. Kuluttamisen eettisiä valintoja koskevissa asioissa voi myös lähettää sähköpostia osoitteeseen eettinenvalinta@kuluttajaliitto.fi.

Kuva: Roope Permanto