Helsingin sosiaalivirasto ja Terveyskeskus aikovat lopettaa palveluiden ostamisen Alvi ry:n ylläpitämältä skitsofreniaa potevien tukipisteeltä. Virastojen neuvotteluissa on lähdetty siitä, että palvelujen ostaminen Tukipiste Laturilta lopetetaan ja sen asiakkaiden hoito siirtyy vuodenvaihteen jälkeen terveysvirastolle.
Laturin asiakkaille ja näiden omaisille kerrotaan keskiviikkona järjestettävässä tiedotustilaisuudessa, miten kaupunki aikoo korvata Laturin toiminnot.
Helsingin kaupunki on ostanut Laturilta palvelut sinne lähettämistään asiakkaista. Tukipiste on toiminut kymmenen vuotta Pohjoisella rautatiekadulla ja vakiinnuttanut asemansa Helsingin avohoidon kentässä. Edellisen kerran Laturin toiminta oli lakkautusuhan alla vuonna 2002. Silloin asiassa nousi häly ja lopetus onnistuttiin torjumaan.
Helsingillä ei valmiuksia
Laturia ylläpitävän Alvi ry:n toiminnanjohtaja Jukka Suurmäki toivoo, että lopetukselta vältyttäisiin nytkin. Hänen mukaansa Helsingillä ei ole mahdollisuuksia tarjota vastaavanlaisia palveluita yksin asuville ja apua tarvitseville skitsofreniapotilaille.
Suurmäen mielestä kaupungin aikeet muistuttavatkin heitteillejättöä.
Laturi antaa tällä hetkellä tukea vajaalle neljällekymmenelle mielenterveysasiakkaalle heidän omassa elinympäristössään. Tukipiste Laturi toimii jokaisena päivänä vuodessa 24 tuntia vuorokaudessa.
Suomen mielenterveysseura on ottanut kantaa kaupungin aikeisiin ja toivoo sen jatkavan palvelujen ostamista Laturilta. Mikään muu taho ei sen mukaan pysty järjestämään tätä mielenterveysalan ammattilaisten arvostamaa työtä.
Kalliiksi käyvää säästämistä
Helsingin Laturilta ostamat palvelut ovat maksaneet vuositasolla noin 350 000 euroa.
Suurmäen mukaan Laturin palvelun lakkauttamisesta ei todellisuudessa koidu säästöjä.
– Jos kaupunki todella ryhtyisi rakentamaan Laturin palveluja vastaavia palveluja omiin toimintoihinsa, tulisi siitä iso lasku.
Kaupunki ei saa kustannussäästöjä, jos ihmisten henkinen ja fyysinen terveydentila heikkenee niin, että he tarvitsevat yhä kalliimpia ja raskaampia hoitomuotoja ja kuntoutuvat aiempaa harvemmin takaisin työelämään.
Laturin asiakkaat tarvitsevat hoitoa ja ympärivuorokautista tukea mahdollisen lakkautuksen jälkeenkin. Tätä tuskin tulee halvemmaksi järjestää kaupungin omana työnä tai voittoa tavoittelevan palveluyrityksen kanssa kuin nyt kolmannen sektorin toimintana.
Kaupungin tavoitteena on tiettävästi kustannussäästön ohella saada kaikille mielenterveysasiakkaille samanarvoista palvelua. Suurmäki korostaa Alvi ry:n tavoittelevan sitä, että kaikki mielenterveysasiakkaat saavat tarpeenmukaista palvelua.
Suurmäki muistuttaa tämän asiakkaiden kannalta epäinhimillisen ratkaisun olevan ristiriidassa kaupungin omien ja kansallisten tavoitteiden kanssa. Niiden mukaan tavoitteena on vähentää sairaala- ja laitospaikkoja sekä vahvistaa kotiin annettavaa tukea.
Ei lakkauttamisia, vaan paikkoja lisää
Mielenterveysseura Helmi ry:ssä pidetään Laturin toimintaa uraauurtavana ja tuloksellisena. Laturi on vuosien mittaan auttanut mielenterveyskuntoutujia selviytymään sairautensa kanssa siten, että itsenäinen asuminen onnistuu.
Helmi ry:ssä katsotaan Laturin asiakkaiden olevan nyt raa’an kilpailuyhteiskunnan pelinappuloina.
– Jo pelkkä uhka toiminnan lakkauttamisesta saattaa vaikuttaa herkkien asiakkaiden toimintakykyyn, katsoo yhdistyksen puheenjohtaja Juhani Ojala.
Hänen mielestään vastuulliset päättäjät rakentaisivat korvaavat järjestelyt kuntoutujien ehdoilla ennen kuin ryhtyvät puhumaan lakkauttamisesta.
Lakkauttamisen sijasta tästä hyväksi osoittautuneesta toiminnasta tulisi Helmi ry:n mielestä ottaa oppia ja avata vastaavia paikkoja lisää eri puolille Suomea.
Suomen Mielenterveysseura korostaa kannanotossaan, ettei kustannussäästöjen tavoitteleminen kaikkein heikoimmassa asemassa olevien ihmisten palveluista ole eettisesti eikä taloudellisesti kestävää. Oikeaan aikaan tarjottu asiantunteva apu sen sijaan saattaa vaikuttaa ratkaisevasti ihmisten elämänlaatuun.
Seuran mukaan hyvin toimivan ja tarpeellisen palvelun lakkauttaminen aiheuttaa pahimmillaan inhimillistä kärsimystä ja lisäkustannuksia.
Tutkimus todentaa vaikuttavuuden
Tukipiste Laturin vaikuttavuudesta on tehty seurantatutkimus. Vuosina 2003 ja 2004 toteutetussa tutkimuksessa seurattiin sairaalahoito- ja poliklinikkapäivien määrää puolitoista vuotta ennen ja jälkeen asiakkuutta Laturissa. Tutkimus osoittaa Laturin toiminnan vähentäneen asiakkaiden sairaanhoitopäiviä 70 prosenttia.