Alivaltiosihteeri Martti Hetemäen johtama verotyöryhmä raamitti väliraportissaan maanantaina tulevalle hallitukselle verolinjauksia. Juuri toimintansa aloittanut Mari Kiviniemen väliaikaishallitus ei vielä aio ryhtyä muuttamaan ehdotuksia käytännöksi, vaikka mieli ehkä tekisi.

Kevään vaalien voimasuhteista riippuukin, muuttuvatko Hetemäen ryhmän esitykset todellisuudeksi. Vaihtoehtoja nimittäin on. Vasemmisto-oppositio muun muassa on esittänyt pääoma- ja osinkotulojen verotuksen lisäämistä ja varallisuusveron palauttamista.

Kokoomuksen puheenjohtaja Jyrki Katainen puolestaan suorastaan myhäili kommentoidessaan verotyöryhmän ehdotuksia, sillä niin ihmeellisen hyvin ne sopivat kykypuolueen poliittisiin linjauksiin. Hyvän arvosanan Hetemäelle antoi – yllätys, yllätys – myös työnantajien etujärjestön EK:n esikunta.

Kulutusveroista ei kukaan pääse eroon hyvällä verosuunnitelullakaan, ellei sitten lopeta syömistä, juomista ja asumista.

Perinteisesti Suomessa verotuksessa yksi päämäärä on ollut tasata tuloeroja. Veroja ovat maksaneet enemmän ne, joilla on siihen myös enemmän varaa. Progressiivista tuloverotusta on pidetty yhtenä hyvinvointiyhteiskuntamme peruspilarina. Nyt Hetemäen työryhmä ottaa tyystin toisen suunnan. Sen viitoittamaa tietä jatkamalla päädytään lopulta tasaverotukseen, josta kärsimään joutuvat ennen muuta pienituloiset ja erilaisten sosiaalisten etuuksien varassa elävät.

Kansainvälisesti arvostettu verotuksen asiantuntija, professori Matti Tuomala toteaa Viikkolehden haastattelussa työryhmän tehneen ideologisia valintoja, joihin ei tutkimuksen kautta löydy vahvistusta. Suurituloiset saisivat lisää hyötyjä muun muassa siksi, että progressiota loivennettaisiin. Köyhin kansanosa taas saisi lisätaakan kannettavakseen, kun nimenomaan kulutusveroja esitetään nostettavaksi. Niistä ei kukaan pääse eroon hyvällä verosuunnitelullakaan, ellei sitten lopeta syömistä, juomista ja asumista.

Yrityksille Hetemäen työryhmä lupaa verohelpotuksia, kun yhteisöveroa aiotaan alentaa neljällä prosenttiyksiköllä. Se tietää väistämättä syvää lovea verotuottoihin. Verotyöryhmä ei ota kantaa siihen, millä syntynyt monttu täytetään. Aiotaanko se kattaa lisävelalla?

Kovin pahasti tuskin kuitenkaan menee pieleen sellainen arvaus, että leikkauslistoja laativat virkamiehet jo teroittelevat kirveitään.