Rock-yhtye Apulanta julkisti keskiviikkona Singlet 2004-2009 -kokoelmansa ja ilmoitti lahjoittavansa kymmenen prosenttia sen tuotosta Nuorten Kriisipisteelle.
– Jos levyä myydään 15 000 kappaletta, avustus nousee jo 8 500 euroon, laskee Apulanta Oy:n toimitusjohtaja Katja Ståhl.
Rahaakin tärkeämpää on Ståhlin mukaan kuitenkin avustuksen symbolinen merkitys. Tavoitteena on saada muutkin reagoimaan nuorten hätään.
Idea lahjoitukseen syntyi apulantalaisten vuosien varrella saamista lukuisista kirjeistä, joissa yhtyeen fanit ovat kertoneet elämänsä vaikeuksista, muun muassa mielenterveysongelmista.
– Poliitikot puhuvat paljon yhteisöllisyydestä, välittämisestä ja nuorten huomioimisesta, mutta meille on tärkeämpää, että ihmiset toimivat konkreettisesti, kehuu Apulannan elettä Nuorten Kriisipisteen johtaja Olavi Sydänmaanlakka.
– Viime vuosien tragediat ovat herättäneet kansalaiskeskustelun väkivallasta ja mielenterveyspalveluista, mutta silti meidän työntekijämme tuntevat tekevänsä töitä aika yksin.
Aiheesta enemmän Viikkolehdessä 5.3.