Jarmo Lintunen

Autoliikenteen lakko päättyi kestettyään vajaan vuorokauden. Neuvottelut aamulla uhkaavasta satamalakosta jatkuvat.

Auto- ja kuljetusalan lakko päättyi kello 15 molempien osapuolten hyväksyttyä valtakunnansovittelija Esa Lonkan toisen sovintoesityksen.

Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton AKT:n julistama lakko alkoi tiistaina kello 18 ja päättyi keskiviikkona kello 15. Lakko ehti vaikuttaa lähinnä aamun työmatkaliikenteeseen. Lakon päätyttyä liikenne palautunee normaaliksi iltaan mennessä.

AKT:n sihteerin Jussi Koivusen (vas.) mukaan lakko kuitenkin kannatti, koska uusi sovintoesitys sisälsi parannuksia maanantaina hylättyyn sovintoesitykseen verrattuna.

– Saimme pientä parannusta palkankorotuksiin. Niitä myös aikaistettiin. Teksteihin saatiin merkittäviä selvennyksiä ja parannuksia.

Sovintoesityksen mukaan palkkoja korotetaan tänä vuonna 1.4. 0,6 prosenttia ja 1.10 0,7 prosenttia. Ensi vuonna huhtikuun alussa palkkoja korotetaan taas 0,6 prosenttia ja syksyllä niin sanotun teollisuuden yleisen linjan mukaisesti.

ILMOITUS

Tekstiasioista AKT sai Koivusen mukaan täsmennyksen osa-aikaisten työaikoihin sekä sovittua kuljettajien palveludirektiivin mukaisen koulutuksen. Kuuden kuukauden muutosturvasta AKT luopui. Koivusen mukaan se olikin lähinnä keskustelunavaus, jonka merkitys autoliikenteessä ei ole niin iso kuin satamissa.

– Tämän sopimuksen kanssa voi elää, mutta ei siihen voi olla tyytyväinen. Palkankorotukset kuitenkin ilmeisesti heijastavat Suomen nykyistä taloustilannetta, sanoi Koivunen.

Neuvotteluja jatkettiin heti torstaina-aamuna kello 6.00 uhkaavan satamalakon lopettamiseksi. Koivusen mukaan ongelmat ovat toiset kuin autoalalla, joten nyt tehdystä autoliikenteen sopimuksesta ei voi ennakoida mitä satamaneuvotteluissa tapahtuu. Kiistan keskeisin asia on muutosturva, jossa ongelma on se, että mitä edellisessä sopimuksessa siitä sovittiin. Vai sovittiinko mitään? Molemmat osapuolet tulkitsevat asiaa täysin eri tavalla.