Työntekijät vaativat osuutta voitoista tai osakkeista
Talouskriisi rassaa raskaalla kädellä Saksan autoteollisuutta. Tuotannon supistukset ja joukkoirtisanomiset ovat toistuvia uutisia ja kokonaisten tuotantolaitosten lakkauttamisia pelätään.
–Euroopan automarkkinoilla on 20 prosentin ylituotanto, selvittää vaikeuksien syitä Opelin tiedotuspäällikkö Andreas Kroemer.
Saksan johtaviin aloihin kuuluva autoteollisuus työllistää lähes 800 000 työntekijää eivätkä tulevaisuuden näkymät ole häävit.
Opelin kuten muidenkin eurooppalaisten autonvalmistajien tuskaa lisää, että kiinalaisten odotetaan tulevan vauhdilla eurooppalaisille automarkkinoille.
–He ovat kiinnostuneita pääsemään käsiksi eurooppalaiseen teknologiaan ja oppivat tekemään autoja hyvin nopeasti, arvioi Kroemer.
Teollisuuden vastaus vaikeisiin aikoihin on ollut vaatimus palkanalennuksista jopa rikkomalla voimassa olevia työehtosopimuksia.
–Työntekijöille on tarjottu vaihtoehdoiksi työpaikan menetystä tai palkanalennusta, kertoo Saksan mahtiammattiliiton IG Metallin osastonjohtaja Jochen Homburg.
Ei ilmaiseksi
Vaihtoehdot eivät ole kaksiset. Joukossa on yrityksiä, joissa oli isoja ongelmia jo ennen talouskriisiä. Mikään ei takaa, että työpaikat säilyvät, vaikka palkanalennuksiin suostuttaisiinkin.
Ammattiliitossa asia nähdään niin, että luopuminen osasta palkkaa on työntekijän sijoitus yhtiöön. Työntekijän on saatava jotakin vastikkeeksi.
Vastike voi Homburgin mukaan olla esimerkiksi osuus yhtiön tulevasta voitosta, kun yhtiö pelastuu ja ajat paranevat. Yksi vaihtoehto on työntekijöiden lähteminen mukaan yhtiön omistukseen. Osakkeet menisivät työntekijöiden säätiölle tai niitä hallinnoisi työntekijöitä edustava yritysneuvosto.
Sopimuksia työntekijöiden osakkuudesta yrityksiin on tehty ja muutamista neuvotellaan.
Homburg ei pidä työntekijöiden osaomistusta patenttiratkaisuna. Asiassa on useita pulmia ja jokainen tapaus on harkittava erikseen.
–Pitää olla erittäin realistinen mahdollisuus, että yritys pelastuu, jos työntekijät siihen sijoittavat. Yleensä ei kannata sijoittaa yritykseen, jos sen loppu on vääjäämättä lähellä.
Myös entistä jyrkempi jako osaomistusta nauttivaan ydintyövoimaan ja omistamattomiin vuokratyöläisiin askarruttaa ammattiliittoa.
Työntekijät ovat asettaneet useita ennakkoehtoja lähtemisestään mukaan yrityksen pelastamiseen ja omistukseen. Tärkein niistä on takuu olemassa olevien työpaikkojen säilymisestä.
Lisäksi työntekijät vaativat vaikutusvaltaa yrityksessä.
–Jos työntekijät jättävät osan palkastaan yritykseen, heillä täytyy olla myös sananvaltaa, miten rahat käytetään.
Vaatimuslistalla ovat olleet myös tilapäisen työvoimaa käytön sääntely ja erityisetuja ammattiliiton jäsenille.
Opel iso ongelma
Erityisen ongelmallisena IG Metallissa pidetään Opelin tilannetta. Työpaikkojen menetys uhkaa ja jopa kokonaisia tuotantolaitoksia on mestauspölkyllä. Työntekijöille on esitetty 2 000 – 3 000 euron alennusta vuosipalkkaan.
Kyse on sievoisesta summasta, sillä Saksan tuotantolaitoksilla työskentelee noin puolet koko yrityksen noin 50 000 hengen työvoimasta.
Työntekijät vaativat vastineeksi 10 prosentin osuutta yhtiön omistuksesta. Osakepottia hallinnoisi työntekijöiden edustajana yritysneuvosto.
Opelin omistaja, yhdysvaltalainen autojätti General Motors, suhtautui aluksi jyrkän kielteisesti työntekijäomistukseen. Asiasta kuitenkin neuvotellaan ja GM:n tarjous on 3-5 prosentin omistusosuus yhtiöstä, jonka selviytyminen ei ole lainkaan varmaa.
–Opel on iso ongelma ja luulen, ettei se selviä ilman valtion apua, sanoo Homburg.
IG Metallin autoteollisuuden asiantuntija Christian Brunnkhorst suhtautuu Opelin tulevaisuuteen astetta optimistisemmin ainakin keskipitkällä aikavälillä. Pelissä on panoksena niin monta työpaikkaa, ettei Saksan valtiolla ole poliittisesti varaa antaa niiden mennä.
Volkswagenin tilanne on IG Metallin miesten mukaan toinen, parempi. Kyseessä on terve yhtiö, jossa työtekijöitä ei ole painostettu palkanalennuksiin.
Yhtiön omistuksessa on mukana työntekijöiden säätiö, josta saattaa aikaa myöten tulla yrityksen suurin omistaja. Ala-Saksin osavaltio omistaa 20 prosenttia yhtiöstä.
–Yhtiöllä on silloin kaksi omistajaa, jotka ovat kiinnostuneita suuntaamaan yhtiön sijoituksia Saksaan.