Helsingin Energia avasi Suomen ensimmäisen sähköautojen katulatauspisteen Helsingin Kampissa keskiviikkona. Helsingin Energia otti myös käyttöön normaaleihin työajoihin neljä sähköautoa, kaksi Peugeotia, Expertin ja Expert Tepeen. Autot omistaa Helsingin Energian autokumppani Easy Km Oy.
Latauspisteen on toimittanut suomalainen Ensto, joka tähtää lataustuotteillaan kansainvälisille markkinoille.
– Tämä on meille pilottiasennus, jolla kehitysalustamme toimivuutta testataan käytännössä ennen laajempaa kaupallistamista. Ratkaistavana on standardointiin liittyviä kysymyksiä, myös lataamisen maksamiseen on monia vaihtoehtoja, Enston teknologiapäällikkö Matti Rae sanoo.
Enston Helsingin Energialle toimittamassa pilottiratkaisussa kokeillaan kännykkäohjausta ja kerätään kokemuksia julkisen latauspaikan toiminnasta jatkokehityksen pohjaksi. Ensimmäisten kuukausien ajan lataaminen tosin on ilmaista, ja kaikki Suomen sähköautoilupioneerit ovatkin tervetulleita ”tankkaamaan”.
– Jotta sähköautot voivat yleistyä, niille pitää olla latauspisteitä. Tavoitteemme on luoda tilanne, jossa pystymme hyvinkin nopeasti tuottamaan sähköautojen latauspalveluita isossa mittakaavassa, kertoo Helsingin Energian kehityspäällikkö Jussi Palola.
Vuonna 2030 jopa
75 000 sähköautoa
Helsingin Energia, Peugeot, Easy Km Oy ja Teknillinen Korkeakoulu toteuttavat Helsingin sähköautoinfrastruktuurihankkeen. Konkreettisten toimien lisäksi ne ovat työryhmässä myös pohtineet Helsingin sähköautoistumisen edellytyksiä ja mahdollisuuksia.
Työryhmän vaihtoehtoisissa kehitysmalleissa Helsingissä ennustetaan olevan vähintään 75 000 sähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Helsingin nykyinen autokanta on noin 250 000 autoa.
Sähköautoistumisella on huomattava vaikutus kaupunkiliikenteen päästöihin. Myös kaupunki-ilman laatu paranisi merkittävästi ja liikenteen melu vähenisi.
– Ennustaminen on vaikeaa, mutta kaikki edellytykset Helsingin yllättävänkin nopealle sähköautoistumiselle ovat olemassa. Paljon riippuu toimista, joita tehdään sähköautojen yleistymisen edistämiseksi. Ihan ensin tarvitaan latauspisteiden verkosto ja sitten sähköautoilua suosivia päätöksiä, Jussi Palola tiivistää.