Savo toi täydellisenä yllätyksenä tiedon Merenkulkulaitoksen päätöksestä toteuttaa Örön väylä 4,5 metrin syvyisenä maakuntahallituksen kokoukseen maanantaina. Rkp:n oli tarkoitus esittää väylän pyyhkimistä pois maakuntakaavasta. Asiasta oli sovittu keskustan, vihreiden ja Vasemmistoliiton edustajien kanssa.
Enemmistö väylähankkeen kaatamiseen olisi todennäköisesti löytynyt. Väylä jäi kuitenkin kaavaan, koska Rkp:n Anders Laurén ei poistoesitystä tehnyt.
Örön väylästä on kiistelty pitkään. Nyt sen kohtalo jää maakuntavaltuuston ratkaistavaksi, mikäli kaava sitoo Merenkulkulaitosta.
Merenkulkulaitos teki päätöksensä väylästä maakuntaliitoa kuulematta. Se on tarkoitus virallistaa merikorttiin toukokuussa. Maakuntahallitus sai tiedon päätöksestä Savon ajankohtaistiedotuksen yhteydessä muutama minuutti ennen hallituksen kokouksen alkua.
Merenkulkulaitos pitää matalan väylän aukaisemista niin pienenä toimena, että se ei vaadi maakuntaliiton siunausta. Ruotsinkielisessä saaristossa pelättäneen, että uusi reitti toimii päänavaajana syvemmän väylän käyttöön ottamiselle. Tämä taas voisi hankaloittaa tai estää sillan rakentamisen Paraisten ja Nauvon välille.
Liippaa Natura-aluetta
Suunniteltu väylä kulkee aivan Sandön saaren Natura-alueen vierestä Länsi-Turunmaan Nauvossa. Maakuntahallituksen jäsen Nina Söderlund (vas.) sanoo kohdan olevan ongelmallinen senkin vuoksi, että laivat joutuvat paikassa tekemään jyrkän käännöksen.
Nauvossa asuva Söderlund pitää sillan rakentamista mahdollisena, vaikka väylä tehtäisiin yhdeksänkin metrin syvyiseksi. Alusten suuremman koon mahdollistaminen merkitsisi myös sillan alikulkukorkeuden lisäämistä ja samalla korkeampia rakennuskustannuksia.
Ruotsinkieliset saaristokunnat ovat vastustaneet väylää siltahankkeen hankaloitumisella. Uusi väylä lyhentäisi jonkin verran esimerkiksi Turusta etelään liikennöivien alusten matkaa.
Maakuntahallituksen jäsen Pekka Myllymäki (kesk.) katsoo, että oikaisusta saatava lisäetu meriliikenteelle on mitätön. Keskustan Varsinais-Suomen piiri on siltavaihtoehdon kannalla. Toisena mahdollisuutena on rakentaa Nauvon ja Paraisten välille tunneli tai sitten jatkaa nykyistä lauttaliikennettä.
Puolustusvoimat vastahangassa
Puolustusvoimat on vastustanut väylää, koska lisääntyvä liikenne vaikeuttaisi sotaharjoituksia Örön linnakesaarella. Tähän saakka pientonnisto on voinut käyttää väylää tullin luvalla. Myllymäki kertoo Savon ilmoittaneen puolustusvoimien liennyttäneen kantaansa.
Åbo Underrättelser -lehdelle antamassaan lausunnossa komentajakapteeni Juha Savisaari puolustusvoimien esikunnasta Turusta sanoo lisääntyvän liikenteen vaikeuttavan harjoituksia saarella.
Örö on armeijan eniten käyttämä meriammuntaharjoitusten alue. Vuosittain siellä järjestetään parisen kymmentä harjoitusta.