Jussi Joentausta

Noin 2 000 ihmisen yhteisön aivotyön tuloksena syntynyt sähkökäyttöinen Toyota Corolla esiteltiin perjantaina Helsingin Messukeskuksessa. 6.–8. marraskuuta järjestettävä Electric Car Show on Euroopan ensimmäinen sähköiseen liikkumiseen keskittyvä messutapahtuma.

eCorollan takana on Sähköautot – Nyt! -verkosto, joka haluaa tehdä sähköautosta koko kansan auton. Sen ensimmäinen sähkökäyttöiseksi muunneltu auto on vuoden 2004 mallia oleva tavallinen Corolla, josta on poistettu polttomoottori ja kaikki sen vaatima mekaniikka. Tilalle on laitettu sähkömoottori sekä litiumakut.

Hanketta on ideoitu vuodesta 2007, mutta eCorollan varsinainen rakentaminen alkoi Hausjärven Hikiällä noin vuosi sitten. Elokuussa autolla ajettiin ensi kerran ja parin viikon sisällä se katsastetaan.

Päivässä tavallisesta
sähköautoksi

Ensimmäistä eCorollaa kutsutaan tietotekniikasta tutulla tavalla 1.0-versioksi. Seuraavaksi Tampereella muunnetaan 20 tavallista autoa 2.0-versioksi ja tästä on tarkoitus edetä kohti sarjatuotantoa.

Sähköauton vaatima tekniikka on mahdutettu koteloon, joka voidaan asentaa minkä tahansa Toyota Corollan kokoisen auton moottoritilaan helposti ja nopeasti. Tavoitteena on, että tulevaisuudessa tavallinen auto voitaisiin muuntaa sähköautoksi yhden työpäivän aikana.

ILMOITUS

Ainutlaatuiseksi hankkeen tekee se, ettei kyseessä ole kaupallinen yritys, vaan avoin verkosto, jonka tavoitteena ei ole valmistaa autoja, vaan tarjota ilmaiseksi konsepti, jolla autoja voidaan muuntaa sähköautoiksi. Se toimii samalla periaatteella kuin Suomessa syntynyt tietokoneiden käyttöjärjestelmä Linux.

Öljyttömään
tekniikkaan

Sähköautot – Nyt! -verkoston tiedottaja Jiri Räisänen perusteli perjantaina hanketta liikennepäästöjen vähentämisellä, öljyn loppumisella ja ilmastonmuutoksella. Tarvitaan nopea hyppäys öljyttömään tekniikkaan ja sähköauto on yksi ratkaisu, hän sanoi.

Hän muistutti, että vaikka kaikki uudet autot tästä lähtien valmistettaisiin sähkökäyttöisiksi, maailmassa on 700–900 miljoonaa autoa, jotka toimivat vielä pitkään polttomoottorilla. Pyrkimyksenä on tuottaa menetelmä, jolla niitä voidaan muuntaa massoittain sähköisiksi.

Viikkolehti 13.11. kertoo lisää eCorollasta ja autoilun sähköisestä tulevaisuudesta.

Lue lisää eCorollasta:

www.sahkoautot.fi/start