Liikenteen päästöt saataisiin nopeasti kuriin lisäämällä joukkoliikennettä, sanoo Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton AKT:n puheenjohtaja Timo Räty.
Hänen mukaansa Suomi voisi vauhdittaa liikennevalinnoillaan Kööpenhaminan prosessia.
–Teknologisten ratkaisujen keksiminen ja niiden käyttöönotto autoliikenteeseen vie aikaa. Nopeimmin päästöjä voidaan vähentää satsaamalla joukkoliikenteeseen. Sitä nykyinen hallitus ei ole huomannut, Räty arvostelee.
Päätös suurten kaupunkien joukkoliikenteen tukemisesta ei hänen mukaansa hyödytä kokonaisuutta. Räty huomauttaa, että samanaikaisesti syrjäseutujen joukkoliikennetukia leikataan ja muun muassa arvonlisäveron nosto kasvattaa kustannuksia.
Liikenteen päästöt vähenisivät Rädyn mukaan tehokkaammin tekemällä joukkoliikenteestä myönteinen vaihtoehto sen sijaan, että autoilua ryhdytään rankaisemaan erilaisin maksuin.
Henkilöautoilun ratkaisut eivät riitä
Räty moittii, että hallitus keskittyy liiaksi henkilöautoiluun.
– Joukkoliikenne puuttuu hallituksen ilmastostrategiasta. Henkilöautoliikenteen päästöjä esitetään pudotettavaksi tiettyyn tasoon vuoteen 2050 mennessä. Vähintään yhtä iso asia on panostaminen joukkoliikenteeseen.
Joukkoliikenteeseen satsaamiseen korjaisi Rädyn mukaan muitakin ongelmia. Liikenteen melu vähenisi ja tiestö vetäisi paremmin, liikenne nopeutuisi.
– On puhuttu Helsingin ruuhkamaksusta. Se ei ratkaise mitään. Kaduille mahtuu tietty määrä autoja. Tehokkainta on kehittää joukkoliikennettä siten, että ihminen pääsee yhdellä kulkuvälineellä suoraan määräpaikkaansa. Emme saa ihmisiä houkuteltua joukkoliikenteeseen, jos perille päästääkseen pitää vaihtaa liikennevälinettä moneen kertaan.
Aivan ensimmäiseksi joukkoliikenteen maksut pitäisi saada halvemmiksi. Räty esittää alan kustannustason puolittamista vuoteen 2015 mennessä.
– Lisäksi pitää turvata kattavat joukkoliikenneyhteydet kaikkialla, sekä kaupunkiseutujen ruuhka-alueilla että harvaan asutussa Suomessa, Räty perää.
Logistiikkaan uutta ajattelua
Tavaraliikenteen päästöjäkin voi Rädyn mukaan vähentää, vaikka rekkaliikenteen osuus kaikesta liikenteestä on prosentin luokkaa.
– Tarvittaisiin kansallisen hanke valtiovallan, kaupan, teollisuuden ja kuljetusliikkeiden kesken yhteisten kuljetusvirtojen rakentamiseksi, hän esittää.
Nyt samaa reittiä saattaa ajaa kaksi vajaalastissa olevaa autoa, jopa rinnakkain.
– On totuttu siihen, että kuljetus on halpaa.
Yhteisten kuljetusten suunnittelu toisi Rädyn mukaan kuljetukseen kaivattuja tehoja. Sen myötä myös harmaata liikennettä saataisiin karsittua.
– Päästöttömään liikenteeseen ei päästä lausumalla tavoite ääneen. Auto-, juna-, laiva- ja lentoliikenteen pitää jokaisen ottaa oma tavoite kohti päästötöntä liikennettä. Pitkällä aikajänteellä olennaisin tekijä on teknologinen kehitys, Räty huomauttaa.
Sarjassa seurataan valmistautumista Kööpenhaminan ilmastokokoukseen.