Saaristolautat jäävät rantaan
Kahdeksantoista Destian Meri-Suomen maantielauttaa ja lossia keskeyttää liikenteensä perjantaina. Merimiesunioni tukee JHL:n työnseisausta.
Valtionyhtiöiden myyntikaavailut koskevat Merimiesunionin liittosihteerin Kenneth Bondasin mukaan myös liiton jäseniä.
– Kun JHL pyysi meitä osallistumaan työnseisaukseen, me lähdimme mukaan valtion omistajapolitiikkaa vastaan, Bondas kertoo.
Voimakkaimmin kuuden tunnin seisokki vaikuttaa Länsi-Turunmaalla etenkin saaristotiellä Parainen-Nauvo-Korppoo-Houtskari välillä sekä Kustavin Vartsalan saarelle liikennöivällä lossilla. Myös Lövön lossi mantereelta Dragsfjärdistä Hiittisten suuntaan on vilkkaasti liikennöity.
Destian aluksia liikennöi Oulun ja Kotkan välisellä rannikkoalueella. Eniten lauttoja ja losseja kulkee Saaristomerellä.
Perjantaina kello 12 jälkeen laituriin saapuneet alukset eivät lähde liikkeelle ennen kello 18. Alukset pidetään miehitettyinä hätäkuljetusten ja yleisen turvallisuuden vaatimien kuljetusten varalta.
– Käsittääkseni seisaus ei paljoakaan vaikuta ihmisten elämään. Töistä paluu voi joillakin viivästyä muutamalla tunnilla. Ihmiset tulevat kyllä vihaisiksi, arvioi Merimiesunionin lossinkuljettajien pääluottamusmies Markku Wahlstén Vånön lossilta Paraisilta.
Myöskään saariston huoltokuljetusten kuten kauppojen tavaraliikenteen Wahlstén ei usko kärsivän paljoakaan. Toimitukset voidaan ajoittaa niin, että ne eivät osu työnseisauksen kohdalle.
Mökkiläiset joutuvat jonoihin
Saaristoon kiirehtivät kesämökkiläiset saavat kuitenkin varautua viivästyksiin. Turun seudulta töistä päässeet ihmiset ovat lauttarannassa jo ennen liikenteen käynnistymistä uudelleen. Saariston yhteysalusliikennettä seisaus ei koske.
Alusten kapteenit ja perämiehet eivät voi Wahlsténin mukaan tehdä lakonalaista työtä, koska heillä ei ole siihen pätevyyttä.
Lauttojen ja lossien kuljettajista jonkin verran alle sata kuuluu Merimiesunioniin ja JHL:ään parisenkymmentä. Runsas neljä vuotta sitten suuri osa kuljettajista siirtyi unionin jäseniksi, koska sen työehdot ovat paremmat. Wahlsténin mukaan liiton vaihtamisen syynä saattoi olla myös se, että pieni työntekijäryhmä ei tuntenut isoa liittoa etunsa ajajaksi.