Espoo Cinéllä 20-vuotisjuhla
Espoo Cinén elokuvafestivaali on 20-vuotisjuhlansa kunniaksi venähtänyt kymmenpäiväiseksi uuden eurooppalaisen laatuelokuvan tapahtumaksi.
Festivaalin tiedottaja Michael Suominen sanoo, että kaikkea on enemmän kuin aiemmin, näytöksiä, näytöspäiviä ja elokuvia.
Viime vuonna tilaongelmien vuoksi hätäratkaisuna Helsinkiin levitetyt näytökset saavat tänä vuonna vapaaehtoista jatkoa. Andorrassa nähdään koko ajan laaja repertuaari uusintoja.
– Espoon ohjelmiston selkärangan on muodostanut koko olemassa olon ajan eurooppalainen uusi draamaelokuva. Niin myös tänä vuonna.
Laajuudestaan huolimatta Espoo Ciné ei ole kaupallinen yritys. Sitä pyörittää taustalla oleva yhdistys, joka ei pyri taloudelliseen voittoon.
Näinä kovan rahan aikoina kuulostaa oudolta, mitä Suominen sanoo vaatimattomasti taloudellisista tavoitteista:
– Olisi hyvä jos päästäisiin nollatulokseen. Se on tavoite.
Rankkoja
elokuvia
Festivaalin aloitti britti Ken Loachin elokuva Looking for Eric (Iso-Britannia, Ranska, Italia, Belgia ja Espanja 2009). Se kertoo keski-ikäisestä postimiehestä, jonka yksinhuoltajaelämä on kahden teini-ikäisen lapsen kanssa aikamoista kaaosta. Ericin elämään mahtuu myös hurttia huumoria, jota löytyy jalkapalloharrastuksesta.
Päätöselokuvana sunnuntaina 30. elokuuta nähdään Quentin Tarantinon uusin Kunniattomat paskiaiset (Yhdysvallat ja Saksa 2009). Sen rankka tarina kertoo toisen maailmansodan aikaisesta Pariisista. Elokuvan kliimaksi sijoittuu erääseen pariisilaiseen elokuvateatteriin, johon kolmannen valtakunnan johdon pitäisi kokoontua juhlistamaan uuden natsielokuvan ensi-iltaa.
Rankkojen elokuvien sarjaan kuuluu myös itävaltalaisen Andreas Prochaskan elokuva In 3 Tagen bist du tot 2 (Kolmessa päivässä olet myös kuollut, Itävalta 2008). Painajaismainen kauhuelokuva sijoittuu lumen ja vuorten hallitsemaan Tiroliin.
Oma ansiokas hurjaa todellisuutta heijastava sarjansa Espoossa on Palestiina-elokuvat. Sarjassa nähdään muiden muassa aiemmin dokumentteja ja lyhytelokuvia työstäneen Najwa Najjarin esikoisohjaus Al mor wa al rumman (Granaattiomenoita ja mirhamia, Palestiina 2009). Se kuvaa palestiinalaisten ahdinkoa Ramallahissa. Vasta avioituneen pariskunnan maille tunkeutuu yöllä Israelin armeijan sotilaita, josta pahat tapahtumat saavat alkunsa.
Cannesin ja
Berliinin voittajat
Suominen pitää hyvänä saavutuksena, että Espoo Ciné on saanut heti tuoreeltaan viimeisimmät voittajat sekä Cannesista että Berliinistä ohjelmistoonsa.
Cannesin kultaisen palmun voittanut Michael Haneken elokuva Das Weisse Band (Valkoinen nauha, 2009) on traaginen tarina pienen saksalaiskaupungin tapahtumista ensimmäisen maailmansodan aikoihin.
Hämmentävää visuaalista kauneutta sisältyy Claudia Llosan osin lohduttomaankin elokuvaan La teta asustada (Surun maito, Peru ja Espanja 2009). Berliinin kultaisen karhun voittanut Llosan elokuva kertoo Perun 1980–90-luvun sisäpoliittisista tapahtumista. Naisten voimin toteutettu elokuva kertoo ennen kaikkea naisten asemasta.
Espoo Ciné on festivaali, joka tekee yhteistyötä Sodankylän elokuvajuhlien kanssa. Sen tuloksena molempien ohjelmistossa on esimerkiksi Jim Jarmuschin uutuus, tyylitelty jännäri Limits of Control (Yhdysvallat 2009).