Lehtikuva/ Roope Salonen

Viikon kysymys

Ralliautoilun MM–sarjan Suomen osakilpailu käynnistyy tänään torstaina Jyväskylässä. Keski-Suomen teillä ottaa mittaa toisistaan 124 autokuntaa. Nelipäiväistä mittelöä tulee seuraamaan kymmeniä tuhansia katsojia. Matka ralliteiden katsomoihin taittuu autoilla.

Ovatko ympäristö- ja ilmastokysymykset olleet millään tavalla esillä moottoriurheiluväen keskuudessa, pääsihteeri Jani Backman AKK–Motorsport ry:stä?

– Ovat, aika vahvastikin. Liitossa toimii työryhmä näiden asioiden käsittelemiseksi. Kansainvälinen autoliitto on hiljattain lanseerannut oman ympäristöohjelmansa. Moottoriurheilussa kehitetään erilaisia komponentteja, joita siirretään tieliikenteeseen, ja haluamme niiden avulla tehdä asioita entistä ympäristöystävällisemmin.

Millä keinoilla moottoriurheilun päästöjä voidaan rajoittaa, koska kasvihuonekaasujen vähentämistä pidetään tarpeellisena?

– Isossa mittakaavassa me emme lähde sooloilemaan esimerkiksi polttoainekysymyksissä, vaan pysyttäydymme tieliikenteen kanssa samoilla linjoilla. Erilaisia pilottihenkisiä hankkeita silti on, esimerkiksi biokaasulla toimiva ralliauto. Moottoriurheilu mahdollistaa myös muita biopolttoainekokeiluja. Tavoitteena on siirtää hyväksi osoittautuvaa tekniikkaa ”siviilipuolellekin”.

Eikö Yhdysvalloissa eräissä autokilpailuissa käytetä polttoaineena etanolia, joka ei aiheuta kasvihuonekaasupäästöjä?

ILMOITUS

– Näin on, mutta asia ei ole meillä nyt ajankohtainen. Me elämme niiden päätösten kanssa, joita valtio tekee tieliikennettä varten. Sen vuoksi etanoliakaan ei käytetä. Haistelemme kyllä mahdollisuuksia olla uranuurtajia.

Onko mahdollista säilyttää samanaikaisesti toimiva, hyvinvoiva ympäristö ja moottoriurheilu?

– En näe niitä toisensa poissulkevaksi. Me olemme tehneet mm. selvityksiä moottoriurheilun osuudesta hiilidioksidipäästöihin. Itse kilpa–ajosuoritusten osuus päästöistä on aika pieni verrattuna muuhun kyseisen kilpailun tuomaan liikenteeseen. Sama pätee yleensäkin muihin suuriin tapahtumiin. Jos meille sallitaan urheilusuoritusten tuomat päästöt, niin saadaan aikaan päästöjä pienentävä nettovaikutus, kun voimme toimia pilottina autoteollisuudelle.

Nettovaikutuksen aikaansaaminen edellyttää kuitenkin aikamoista tutkimusta ja tuotekehitystä?

– Kyllä, silloin puhutaan autourheilun MM–sarjoista, joissa autotehtaat ovat tiukasti mukana. Kansallisella tasolla ruohonjuuritasosta puhumattakaan vaikutusmahdollisuudet ovat pienet, vaikka signaaleja huipulle voidaan täältäkin lähettää.

Jos ympäristösyistä joudutaan rajoittamaan päästöjä, eikö ole todennäköistä, että silloin moottoriurheilu on ensimmäisten joukossa rajoitusten piirissä?

– On se mahdollista. Kriisioloissa autourheilun yhteiskunnallinen rooli on pieni, mutta urheilun puolelta on tuotu tekniikkaa yleiseen käyttöön unohtamatta myöskään sen vaikutusta ajotaitoihin.

Oletko itse huolestunut ilmastonmuutoksesta?

– Olen, kaikki merkit pitkällä aikavälillä osoittavat, että ilmasto on muuttumassa ja meidän täytyy ottaa se osana yhteiskuntaa huomioon