Palvelualojen ammattiliiton puheenjohtajan Ann Selinin mielestä palvelualoille tarvitaan eettiset pelisäännöt.
– Palvelualojen eri toimijoiden on otettava eettiset asiat vakavasti ja ryhdyttävä tekoihin tilanteen parantamiseksi, Selin sanoi tiistaina kommentoidessaan PAM:n teettämää tutkimusta eettisestä ostamisesta.
Tutkimuksen mukaan lähes puolet kuluttajista ei välitä siitä, mikä on ostopäätöksen kohteena olevan tuotteen tai palvelun alkuperä.
Pelisääntöjen tarvetta lisää sekin, että työntekijät kokevat tietonsa tuotteiden valmistukseen osallistuvasta työvoimasta ja tuotannon ympäristövaikutuksista riittämättömiksi.
– Asiakkaiden pitäisi voida helposti varmistua tuotteen ja palvelun eettisyydestä. Yritysten tehtävänä on huolehtia eettinen informaatio asiakkaiden saataville helposti, Selin vaatii.
Tutkimuksen mukaan 49 prosenttia suomalaisista ei koe ostopäätöksessä tärkeäksi tuotteen tai palvelun alkuperää ja tuotantoa koskevaa tietoa. Joka kolmas selvittää nämä tekijät melko usein, yksi kymmenestä aina, satunnaisesti lähes neljä kymmenestä ja kaksi kymmenestä harvoin tai tuskin koskaan.
Kuluttajat ilmaisivat jonkin verran tyytymättömyyttä henkilökunnan kykyyn vastata tuotteen taustaa koskeviin kysymyksiin. Tarjoilijoista 70 prosenttia katsoi pystyvänsä auttamaan vähintään melko hyvin kuluttajaa näissä asioissa. Myyjillä vastaava osuus jäi 52 prosenttiin.
Selinin mukaan erityisen hankalaa on saada tietoa, millaisissa olosuhteissa työntekijät ovat tuotteen valmistaneet tai millaiset ovat tuotteen ympäristövaikutukset,
– Mielestäni tällaista tietoa pitäisi olla asiakkaiden saatavilla, jotta asia arkipäiväistyisi ja siitä tulisi normaali osa ostamista.
– Tulokset vahvistavat näkemystä, että palvelualojen on kunnostauduttava eettisissä kysymyksissä. Yritysten liiketoiminnoissa eettisyyden on aika yhä selvemmin tulla juhlapuheista ja julkilausutuista tavoitteista arjen tasolle, Selin vaatii.
Hän sanoi PAM:n olevan erittäin halukas sopimaan eettisistä pelisäännöistä ja toivoi työnantajien tarttuvan tähän haasteeseen. (UP)