Kauko-Idässä Turun telakan pahin kilpailija on Samsung
– Korealainen Samsung on tulossa matkustajalaivamarkkinoille. Se tekee jo yhteistyötä suomalaisten suunnitteluyhtiöiden kanssa, Rajamäki tietää.
Tietoa vuotaa Suomesta Koreaan. Rajamäen mukaan myös päinvastainen tietojen kulku on mahdollista.
Samsung pystynee jo nyt rakentamaan normaalin matkustaja-aluksen.
Loistoristeilijöiden tekemiseen yhtiön taidot eivät todennäköisesti riitä. STX:n Turun telakka on erikoistunut risteilijöiden tekemiseen.
Rajamäki arvioi, että niin ikään muillakin aasialaisilla telakoilla on viritelmiä rakentaa matkustajalaivoja. Japanilaisen Mitsubishin telakan into rakentaa matkustaja-aluksia tyssäsi ainakin toistaiseksi tulipaloon vuonna 2001.
Maakaasu
polttoaineeksi
Alusten ympäristönormien kiristyminen etenkin Itämerellä antaa haasteen mutta myös mahdollisuuden suomalaistelakoille.
– Alukset voisivat kulkea maakaasulla. Norjassa on jo vuonoaluksia, jotka käyttävät maakaasua polttoaineena, Rajamäki tietää.
Turun telakka on hankkinut tietotaitoa rakentamalla LNG-kaasutankkereita. Myös alusten runkoja voidaan kehittää ympäristöystävällisemmiksi niin, että laivan tekemät aallot ja virtaukset aiheuttavat vähemmän eroosiota. Samalla alukset ”pöllyttävät” vähemmän ravinteita pintakerrosta rehevöittämään.
– Uuden tonniston rakentamista voidaan perustella vähemmillä päästöillä, ympäristösyistä.
Rajamäen mukaan valtiovallan tulisi tukea kotimaisia varustamoja alushankinnoissaan. Käytännössä tämä tarkoittaisi Viking Linea.
Runsas viikko sitten telakkaseminaarissa Turussa puhunut STX Europen toimitusjohtaja Martin Landtman väläytti, että Suomen ja Ruotsin välillä voidaan tulevaisuudessa nähdä liikennöivän aluksia, jotka kulkevat purjeilla.
– Italian valtio on tukenut Fincantierin telakkayhtiötä 300 miljoonalla eurolla, Rajamäki muistuttaa. Fincantierin omistaa Italian valtio.
Rajamäki kertoo, että Espanjassa on otettu käyttöön monimutkainen tax lease -järjestelmä, joka parantaa telakan kilpailukykyä merkittävästi. Myös STX Europe toivoo saatavan vastaavan ohjelman Suomeen.
Valtion tilauksista
ei apua Turulle
Vaikka valtio aikaistaisi jäänmurtajien, lossien, maantielauttojen, öljyntorjuntakaluston ja viranomaiskäytössä olevien alusten tilauksia, se ei auttaisi Rajamäen mukaan käytännössä lainkaan Turun telakkaa. Hyödyn nappaisivat pienemmät Teijon, Uudenkaupungin, Helsingin ja ehkä Raumankin telakat.
Rajamäki on huolestunut alihankinta- ja tavarantoimitusverkoston sekä osaamisen katoamisesta Turusta. Hän toivoo työntekijöille valtion koulutustukea, kuten Ranska avustaa STX Francea.
Kun Oasis-sarjan toinen Turussa rakennettava alus luovutetaan syksyllä, lomautukset alkavat toden teolla. Rajamäki arvioi, että vuodenvaihteeseen mennessä ilman korvaavia töitä koko runkotuotanto pysähtyy. Tämä merkitsisi pakkolomia tuhannelle telakan runkotyöntekijälle sekä noin 2 000:lle verkostossa. Oasiksen luovutuksen jälkeen lomautukset jatkuisivat kiihtyvällä tahdilla myös varustelutyössä.
– Pahin skenaario on se, että puolentoista vuoden päästä työt tällä telakalla on tehty tällä tilauskannalla.
– Telakan porttien sisäpuolella on tällä hetkellä 5 500 työntekijää.
Lomautukset aiheuttavat Rajamäen mukaan suuren loven kuntatalouteen Varsinais-Suomessa saamatta jäävinä tulo- ja yhteisöveroina. Rajamäki kertoo, että STX ja telakan henkilöstöryhmät ovat valmistelemassa laskelmia lomautusten vaikutuksista maakunnassa. Tietoja käytetään hyväksi, kun päättäjiä lobataan pelastamaan telakka.