Nopeusrajoitukset eivät kelpaa poliitikoille
Nopeusrajoitusten alentaminen ei näytä kelpaavan Turun kokoomukselle ja demareille. Vain 10 km/h nopeuden pudotus vähentää merkittävästi loukkaantumisia ja kuolemia.
Helsinki, Vantaa, Espoo, Pori ja viimeksi Tampere tänä keväänä ovat alentaneet keskusta- ja asuinalueiden nopeusrajoituksia 40:stä 30:een kilometriin tunnissa. Turku on asettumassa yleisen kehityksen jarruksi.
– Nopeuksien alennukset toteutetaan enemmin tai myöhemmin myös Turussa, sanoo Liikenneturvan Varsinais-Suomen ja Satakunnan yhteyspäällikkö Antero Aho.
Ympäristö- ja kaavoituslautakunta käsittelee tänään moneen otteeseen palloteltua nopeusrajoituspakettia. Etukäteislausuntojen perusteella demarit ja kokoomus aikovat äänestää suunnitelman nurin. Tavallisesti pienryhmät ovat taipuneet suurten kannalle.
Vasemmistoliitto ja vihreät ovat liikennesuunnittelijoiden esityksen takana. Sen mukaan noin neliökilometrin kokoisella alueella ydinkeskustassa nopeutta lasketaan 10 km/h. Sama koskee valittuja katuosuuksia asuinalueilla.
Vastahanka Turussa johtuu Ahon mukaan päättäjien asenteesta. Poliitikot uskovat tietävänsä asiat paremmin kuin suunnittelijat.
– Suunnittelijat tekevät vastuullista faktoihin perustuvaa työtä. Ei siinä mistään liikennemerkkien pystyttämisestä ole kyse, Aho kuvaa.
Lautakunnan jäsen Riikka Oksanen (vas.) arvosteli jo syksyllä asian pallottelua pelleilyksi, kun asia palautettiin ammattiautoilijoiden lausuntojen saamiseksi. Näin asian ratkaisu siirtyi kunnallisvaalien ylitse. Oksanen ihmetteli, miksi pyytää lausuntoja, kun vastauksien sisältö tiedetään jo etukäteen.
Yllätykseksi muodostui kuitenkin autoilijoiden passiivisuus. 95 lausuntopyyntökirjeeseen tuli vain 28 vastausta.
Sen sijaan valtaosa aikaisemmin asukas- ja omakotiyhdistyksiltä sekä muilta yhteisöiltä tulleista vastauksista puolsi nopeuden alennuksia. Liikennesuunnitteluinsinööri Maija Norava kaupungin suunnittelutoimistosta kertoo, että ehdotuksia nopeuksien pudottamiseksi jouduttiin aika tavalla karsimaan.
– Nopeusrajoituksen alentamiselle on tarkoitus suojata suojatonta, jalankulkijaa, pyöräilijää ja moottoripyöräilijääkin, jolla on suojanaan vain kypärä.
– Nopeuden alentaminen vähentää merkittävästi kuolemantapauksia, Aho painottaa.
On tutkittu, että ajonopeuden pudotus 40:stä 30:een vähentää jalankulkijan kuolemaan johtavan onnettomuuden riskiä törmäystilanteessa 6–16 prosenttia.
– Kukaan ei myöhästy töistä, jos joutuu ajamaan pienen pätkän asuntoalueellaan alennettua nopeutta, Aho muistuttaa.
Kaupunkialueella ruuhkassa ajettaessa ajonopeuksien lasku ei tutkimusten mukaan pidennä matka-aikaa.
– Kuljettajan olisi syytä tarkkailla, kuinka kauan nopeusmittari näyttää nollaa viidenkympin alueella, Aho havainnollistaa.