Turku, Euroopan kulttuuripääkaupunki 2011, tavoittelee ronskia, yhteensä kuuden miljoonan euron sponsorirahoitusta.

Tehtävän saanut Infront Finland Oy käy parhaillaan neuvotteluja muun muassa kaupan keskusliikkeiden, teleoperaattoreiden, pankkien, vakuutusyhtiöiden ja varustamojen kanssa.

Tavoitteena on saada 6–8 pääsponsoria, jotka panostavat kulttuuripääkaupunkiin noin 300 000 euroa sekä 8–10 yhteistyöyritystä 120 000 euron summalla.

Lisäksi tarkoituksena on hankkia 1–2 kansainvälistä rahoittajatahoa, joiden panostus olisi vieläkin suurempi.

Optimismiaan projektijohtaja Jukka Kunnas Infront Finlandista perustelee suurella kävijämäärällä. Hän arvioi tapahtuman keräävän vuoden aikana miljoonia kulttuurin ystäviä ja tekijöitä. Kunnaksen mukaan odotettavissa on kaikkien aikojen suurin yleisötapahtuma Suomessa.

ILMOITUS

Kun Liverpool oli kulttuuripääkaupunki vuonna 2008, Kunnaksen mukaan kävijöitä oli 15 miljoonaa. Tapahtuma toi alueelle 900 miljoonan euron lisätuotot. Vertailuksi projektijohtaja ottaa vuoden 2005 Helsingin yleisurheilun maailmanmestaruuskisat, jossa vastaava summa oli 20 miljoonaa euroa viikon tapahtumasta.

Infront Finland oli järjestämässä sponsorirahoitusta myös maailmanmestaruuskisoille.

Ensimmäiset kulttuuripääkaupungin yritysyhteistyösopimukset julkistetaan syksyllä 2009.

– Yritykset suhtautuvat 2011-hankkeeseen erittäin myönteisesti. Vaikea taloustilanne näkyy siinä, että neuvotteluja käydään tavallistakin perusteellisemmin, Kunnas muotoilee.

Vapaalippuja
ei ylen määrin

Yritysyhteistyöhön sitoutuneet firmat saavat käyttöönsä yritysvieraille tarkoitettuja vapaalippuja tilaisuuksiin. Niiden määrä rajataan kuitenkin noin viidennekseen lippujen koko määrästä, jotta tapahtumien luonne ei vääristyisi.

Varsinaissuomalaiset pk-yritykset voivat liittyä Turku 2011 Klubiin, mikä mahdollistaa hankkia lippuja etuosto-oikeudella. Tarkoituksena on saada noin sata yritystä klubin jäseniksi.

Kolmen vuoden sponsorisopimus maksaa 10 000 euroa tai lyhempi 3 000–3 500 euroa vuodessa.

Tapahtuma alkanee näkyä Turun katukuvassa kuluvan vuoden loppukesästä. Klubin jäsenet saavat oikeuden käyttää kulttuuripääkaupunkimateriaaleja kuten ikkunatarroja ja julisteita.

– Haluamme, että kulttuuripääkaupunki näkyy mahdollisimman paljon Turun ja maakunnan kaupoissa, liiketiloissa ja yrityksissä, sanoo klubivastaava Pasi Tamminen.

Jäsenillä on mahdollista käyttää myös sähköisessä viestinnässään kulttuurikaupungin aineistoa kuten tapahtuman logoa, joka esittää liekehtivää kruunua.