Kaurismäet hallitsivat elokuvatukien jakoa vielä 1990-luvulla. Jo silloin oli nähtävissä uusien tuottajien kuten Markus Selinin ja Timo Koivusalon nousu. Kaurismäet ovat siirtyneet taka-alalle, ja elokuvan tekemisen kenttää hallitsee Solar Films. Sen voittokulku on merkittävin muutos koko elokuva-alalla kymmeneen vuoteen.
Solar Filmsin elokuvat ovat myös melkein poikkeuksetta niitä, jotka saavat muun rahoituksen kuntoon ja etenkin yleisön liikkeelle. Sen elokuvat komeilevat sekä eniten tukea saaneiden että katsotuimpien elokuvien listojen kärkipäässä.
1990-luvulla vahvistunut käsitys siitä, että vasta yleisömenestys antaa oikeutuksen elokuvalle, on edelleen korostunut 2000-luvulla. Alan ovatkin vallanneet katsojaystävällisemmän elokuvan tuottajat ja ohjaajat.
Suuret lipputulot ovat edullisia myös elokuvasäätiölle.
Toisessa päässä ovat ne elokuvat, joita säätiö on tukenut yhtä katsojaa kohti runsaasti. Katsojamenestyksen perusteella kallein tuotanto on Esa Illin Broidit, jota tuettiin yhtä maksavaa katsojaa kohti yli 900 eurolla. (KU)