Vantaan Vasemmiston nuori puheenjohtaja Katja Koivunmaa kaipaa Vasemmistoliiton kannatuksen kohottamiseksi paitsi puoluejohdon nuorentamista, myös mielikuvien eli imagon parannusta yritysmaailman malliin (KU 28.1.).
Totta on, että kokoomuksen hämmästyttävä menestys perustuu pitkälti taitavan imagonrakentamisen varaan, mutta myös siihen, että valtaosalla kansasta menee edelleen hyvin. Menestyjien on helppo samaistua menestyvään puolueeseen.
Mutta minkälaisen poliittisen substanssin varaan Vasemmistoliiton tulisi rakentaa imagoaan? Mikä on se viesti, joka ei Koivunmaankaan mukaan ole mennyt perille? Vasemmistoliitto tuntuu nyt olevan pahassa identiteettikriisissä. Se on katkaissut siteensä vanhaan aatteellisuutensa, mutta mitä on se uusi, jota se nuorten myötä saavuttaisi? Taloudellinen eriarvoisuus on kasvanut ennennäkemättömästi, ja huono-osaisen väestönosan hädän ovat Perussuomalaiset taitavasti rekisteröineet, mistä suurelta osalta heidän kannatuksensa kasvu johtuu.
Vasemmistoliitto on vakavan paikan edessä jos se haluaa säilyttää jäljelle jäänyttä uskottavuuttaan tai edes kasvattaa sitä. Imagotemput eivät tähän ole ratkaisu.