Yhdysvaltain Afganistanin-joukoille vaihtoehto Khyberin solalle:
Yhdysvaltain tärkeimpiin sotilasjohtajiin kuuluva David Petraeus kertoi tiistaina Pakistanin Islamabadissa, että Yhdysvallat on päässyt sopimukseen vaihtoehtoisen huoltoreitin avaamisesta Venäjän ja Keski-Aasian kautta Afganistaniin.
Yhdysvallat huoltaa nykyään Afganistanin joukkojaan lähinnä Pakistanin kautta. Pakistanin läpi tai sen ilmatilan kautta Yhdysvaltain joukot saavat kolme neljäsosaa tarvikkeistaan.
Tärkein reitti kulkee Karachin satamakaupungista Khyberin solan kautta Torkhamin rajakaupunkiin ja sieltä Kabuliin. Toinen reitti on eteläisempi ja se kulkee Karachista Chamanin rajakaupunkiin ja sieltä Kandahariin Afganistanissa.
Yhdysvallat ei kerro yksityiskohtia kuljetuksista. Uutistoimisto Reutersin mukaan Khyberin solan kautta kulkee päivittäin 300 autokuormaa ja Chamanin reittiä 100 kuormaa.
Reittien ongelmana on se, että ne kulkevat Pakistanin levottomien heimoalueiden halki, joissa talebania tukevien kapinallisten asema on vuoden sisällä jatkuvasti vahvistunut.
Erityisen vaarallinen on legendaarisen Khyberin solan kautta kulkeva tie. Kapinalliset ovat tuhonneet kymmeniä kuljetuksia, eivätkä monet pakistanilaiset autonkuljettajat lähde tälle reitille enää edes korotetulla palkalla.
Venäläisestä
satamasta
Yhdysvaltain tiedetään jo pitkään etsineen vaihtoehtoa, jolla sen Afganistanin-joukkoja voitaisiin huoltaa pohjoisesta käsin. Petraeus ei kertonut tiistaina mitään yksityiskohtia, mutta sanoi, että sopimukseen on päästy ”useiden Keski-Aasian maiden ja Venäjän kanssa”.
Petraeus, joka johtaa Lähi-idän ja Keski-Aasian käsittävää Yhdysvaltain Central Command -sotilaskeskusta, kävi kiertomatkallaan Pakistanin ja Afganistanin ohella Kazakstanissa, Kirgisiassa, Tadzhikistanissa ja Turkmenistanissa.
Uutistoimistojen mukaan todennäköinen uusi huoltoreitti kulkisi jostakin Venäjän satamakaupungista junilla ja rekoilla Kazakstanin ja Uzbekistanin kautta Afganistaniin. Toinen vaihtoehto olisi tarvikkeiden kuljettaminen jostain Välimeren tai Mustanmeren rannalla sijaitsevasta Venäjän, Turkin tai Georgian satamasta esimerkiksi Azerbaidzhanin kautta Kaspianmerelle ja sen ylittämisen jälkeen Kazakstanin ja Uzbekistanin kautta Afganistaniin.
Logistisesti iranilaiset satamat olisivat hyvä vaihtoehto, mutta poliittisista syistä ne tietenkään eivät ole mahdollisia.
Sopiminen huoltokuljetuksista Venäjän kautta osoittaa, että monenlaisen julkisen torailun takana Yhdysvalloilla ja Venäjällä löytyy yhteisiäkin intressejä. Ehkä sopimuksen julkitulo juuri nyt oli Venäjän huomenlahja Barack Obamalle. Toisaalta Venäjä on tähänkin saakka myynyt mm. polttoaineita Yhdysvaltain joukoille Afganistanissa.
Yhdysvallat
lisää joukkojaan
Koska yksityiskohtia ei ole ilmoitettu, ei ole tiedossa, asettaako Venäjä jotain rajoituksia alueensa kautta kuljetettaville materiaaleille. Myöskään ei tiedetä, koskeeko sopimus muidenkin Nato-maiden huoltoa vai pelkästään amerikkalaisia.
Marraskuussa Venäjä antoi Saksalle ja Espanjalle luvan käyttää rautateitään Afganistaniin suuntautuviin huoltokuljetuksiin.
Vaihtoehtoisten huoltoreittien löytäminen on entistäkin tärkeämpää nyt, kun Yhdysvallat aikoo lisätä joukkojaan Afganistanissa. Obaman odotetaan Petraeuksen esityksen mukaisesti jopa kaksinkertaistavan joukkojen määrän nykyisestä 30 000:sta.
Yhdysvaltain ei odoteta kuitenkaan kokonaan luopuvan Pakistanin kautta tapahtuvista kuljetuksista, jos turvallisuustilanne ei ratkaisevasti muutu. Karachista on joka tapauksessa lyhyin ja ylivoimaisesti halvin kuljetusreitti Afganistaniin.
Afganistanin presidentin Hamid Karzain toimisto ilmoitti maanantaina, että Venäjä on valmis puolustusyhteistyöhön Afganistanin kanssa.
Kirgisiassa on erikoinen tilanne, koska siellä on sekä Venäjän että Yhdysvaltain lentotukikohta. Yhdysvallat tekee Manasin tukikohdasta taistelulentoja Afganistaniin. Venäjä kuitenkin haluaisi lähellä omaa aluettaan sijaitsevan amerikkalaistukikohdan pois.
Kirgisia on uhannut sulkea Manasin, eikä asiaan löytynyt ratkaisua vielä Petrauksen neuvotteluissa. Kysymys on myös rahasta ja lainoista, joilla Yhdysvallat ja Venäjä kilpailevat Kirgisian suosiosta.