Volkswagenin valmistamat autot ovat saattaneet saastuttaa ilmaa 10–40 kertaa enemmän kuin oli uskoteltu, kertoo brittilehti Guardianin tekemä laskelma.
Muutama päivä sitten paljastui, että Volkswagen on järjestelmällisesti huijannut pakokaasujen päästömittauksissa Yhdysvalloissa. Tiistaina yhtiö myönsi, että huijauksen mahdollistava tietokoneohjelma on saatettu asentaa 11 miljoonaan autoon.
Guardian laski, että erotus Volkswagenin dieselmoottorien luuloteltujen ja todellisten typen oksidien päästöjen välillä voi olla lähes miljoona tonnia vuodessa. Tämä on suunnilleen sama määrä kuin mitä Britannian voimalat, liikenne, teollisuus ja maatalous yhteensä tuottavat.
Huijaus paljastui Yhdysvalloissa, mutta ongelma voi koskea vielä enemmän Eurooppaa. Yhdysvaltain autoista vain 3 prosentissa on dieselmoottori, mutta Euroopassa lähes puolessa autoista.
Skandaali saattaa olla vasta aluillaan. Useissa maissa aiotaan tarkastaa Volkswagenien mittaukset uudelleen, ja epäluulot ovat heränneet muitakin saksalaisautoja kohtaan.
Myös muissa maissa valmistetut dieselautot voivat joutua luupin alle. Jo aiemmin on arvioitu, että dieselautojen päästömittaukset vastaavat niin huonosti todellisia ajotilanteita, että todelliset päästöt saattavat olla jopa seitsemän kertaa mitattuja päästöjä suuremmat.
Dieselmoottorit tuottavat ilmanlaatua haittaavia typen oksideja, joita ovat typpimonoksidi ja typpidioksidi.