Yksi Beityn perustajista on Sana Ben Achour, feministiksi tunnustautuva lakitieteen professori, joka on vuosikymmenet tehnyt töitä tasa-arvokysymysten parissa.
Ennen vuoden 2011 vallankumousta kodittomia ei Tunisin katukuvassa näkynyt. Ei siksi ettei heitä olisi ollut, vaan heidät oli häädetty muualle. Tunisian muistuttaessa poliisivaltiota köyhät ja sorretut eivät Ben Achourin mukaan kokeneet katuja turvallisiksi. He joutuivat piiloutumaan moskeijoihin tai vanhankaupungin pimeille kujille. Vallankumouksen jälkeen poliisien läsnäolo väheni ja kodittomat saivat taas olla rauhassa kadulla.
Presidentti Zine El Abidine Ben Alin hallitessa Tunisiaa kansalaisyhteiskuntaa sorrettiin eikä vapaata lehdistöä suvaittu. Kahdenkymmenenkahden vuoden diktatuurin jälkeen kansa valtasi kadut ja Ben Ali pakeni Saudi-Arabiaan. Tämän jälkeen tunisialaiset ovat perustaneet tuhansia kansalaisjärjestöjä. Ne osallistuivat myös perustuslain kirjoittamiseen.
Sanalla feminismi on edelleen huono kaiku Tunisiassa.
Ben Achourin mukaan uusi perustuslaki suojelee naisia paremmin kuin vanha: se muun muassa kieltää perheväkivallan.
Syrjivä perinnönjako
Tunisiassa naisia kohtaan esiintyy sekä normatiivista että juridista syrjintää. Yksi esimerkki on perinnönjako. Miespuolisten lasten perintö on kaksi kertaa suurempi kuin naisten. Lisäksi naiset eivät saa periä maata. Vaikka sääntöä ei enää sovelleta kaupungeissa, sitä noudatetaan yhä muun muassa Sahelin alueella, jossa maanviljelys on yleinen elinkeino.
Normatiivinen syrjintä taas liittyy perhe-elämään ja sen valtasuhteisiin. Mies on perheen pää, joten naiset opiskelevat harvemmin kuin miehet. Lisäksi naisilta edellytetään suurempaa vastuuta kodin ylläpidosta.
– Sisarukset pitävät huolta nuoremmista perheenjäsenistään ja äitien tehtäviin kuuluu katsoa, että kaikki pysyvät terveinä ja että kullakin perheenjäsenellä on tarpeeksi vaatteita. Perheen äiti pitää myös huolta isovanhemmista, sanoo Ben Achour.
Naisvaltaisilla aloilla palkat ovat alhaisia ja lisäksi työsuoja on heikko. Esimerkiksi kotiapulaisilla ei ole ammattiliittoa, ja vaikka työnantaja on velvoitettu kustantamaan työntekijälle sairausvakuutuksen, ei määräystä noudateta. Lain rikkomisesta ei seuraa rangaistusta.
Mistä nämä lait sitten tulevat?
– Monet perhe-elämää koskevat lait, kuten perinnönjako, pohjautuvat islamiin. Toiset naisia sortavat lait ovat tulleet lännestä silloin kun Tunisia oli siirtomaa. Tärkeintä ei ole taistella miehiä, vaan heidän etuoikeuksiaan vastaan. Valitettavasti patriarkaalinen yhteiskunta ylläpitää näitä etuoikeuksia, Ben Achour sanoo.
Naisten turvatalo
Beityn – suomeksi käännettynä ”kotini” – toimisto sijaitsee nuorisotaloa muistuttavassa kaksikerroksisessa tilassa, jossa järjestetään seminaareja ja työpajoja. Haastattelun aikana ryhmä naisia on kokoontunut puhumaan rokotteista. Työpajaa vetävä nainen kertoo, milloin niitä pitää ottaa, mistä niitä saa ja muistuttaa, että ne ovat ilmaisia. Naiset keskustelevat intensiivisesti sekoittaen ranskaa ja arabiaa. Yksi osallistuja tivaa, mitä rokotuksia hänen tulisi ottaa Malin matkaa varten.
Beity tarjoaa myös tilapäistä asumista turvatalossa. Siellä on tällä hetkellä kahdeksan asukasta. Lisäksi toinen turvatalo on rakenteilla Tunisin vanhassa kaupungissa Medinassa. Ben Achourin mukaan turvatalon on oltava keskustassa, jotta asukkaat pystyvät helposti käymään töissä tai hoitamaan muita arjen asioita.
Ben Achour ei itse halua ryhtyä poliitikoksi, vaikka hänellä on mielipiteitä ja akateeminen tausta. Tunisiassa poliittisilla puolueilla on huono maine, niissä on liikaa suuria egoja. Kansalaisjärjestöt tekevät konkreettista työtä pönötyksen sijaan. Mutta mikä on inspiroinut Ben Achouria kansalaisaktivismiin, ja millaisissa oloissa Ben Achour on kasvanut?
– Perheeni on erittäin uskonnollinen. Sekä isäni että isoisäni ovat islamin tutkijoita. Isoisäni harjoitti eksegetiikkaa eli Koraanin tulkintaa ja selostusta. Isäni taas oli ulama, eli islamin uskonoppinut. Tosin isäni kuoli nuorena ja perheessäni naiset ovat aina olleet hyvin vahvassa asemassa.
– Tätini oli ensimmäinen tunisialainen nainen, joka erosi miehestään. Siihen aikaan nainen ei saanut tehdä eropäätöstä vaan se oli yksinomaan miehen. Mutta hän ei siitä välittänyt, sen kun pakkasi tavaransa ja lähti. Tosin hän ei sen jälkeen pystynyt menemään uusiin naimisiin, sanoo Ben Achour.
Sukupuolikiintiö
Naisten asema on vallankumouksen jälkeisessä Tunisiassa parantunut huomattavasti, ja vuoden 2014 presidentinvaaleissa nähtiin ensimmäinen naispuolinen presidenttiehdokas. Parlamenttiin on myös määritelty sukupuolikiintiö, minkä mukaan puolet kansanedustajista on oltava naisia. Ben Achour korostaa, ettei tätäkään lakia säädetty siksi, että YK olisi tullut paikalle ja toivonut sukupuolikiintiöitä, vaan se oli tunisialaisten tahto. Tästä huolimatta poliitikko ei voi julkisesti kutsua itseään feministiksi.
– Poliitikot kyllä puhuvat tasa-arvokysymyksistä, mutta sanalla feminismi on vielä huono kaiku. Moni luulee, että feministit vastustavat kaikkea ja haluavat sotaa miehiä vastaan vaikka eihän se niin ole, sanoo Ben Achour.
Vaikka työssä naisten oikeuksien puolesta on vielä paljon tehtävää, sanoo Ben Achour, että Tunisia on edistyksellinen verrattuna alueen muihin maihin.
– En voisi kuvitellakaan asuvani missään muussa arabimaassa kuin Tunisiassa. Ehkä voisin viettää lyhyen ajan Egyptissä tai Libanonissa, mutta vaikea kuvitella, että pystyisin asettua pidemmäksi ajaksi kumpaakaan maahan.
Tunisiasta on maan kokoon nähden lähtenyt suuri määrä taistelijoita Isisin riveihin. Tämä saattaa tulevaisuudessa uhata naisten asemaa.
– Tunisialaisten lähtö on suuri ongelma. Syy lienee se, että tunisialaiset elivät yli kaksikymmentä vuotta diktatuurin alaisuudessa. Sinä aikana ei ollut kulttuuria, ei elokuvateattereita, ei keskusteltu politiikasta tai filosofiasta ja iltaisin ihmiset vain kokoontuivat katsomaan jalkapalloa, sanoo Ben Achour.
– Ben Alin aikana kouluista tehtiin paikkoja, joissa pelättiin. Lisäksi hallinto perusti uskonnollisia radiokanavia, joissa toitotettiin, että jos teet näin joudut helvettiin, jos taas teet noin pääset taivaaseen. Painava syy on myös Tunisian vanhoilliset sukupuoliroolit.
Vanhoilliset roolit
Miksi luulet, että sukupuoliroolit ovat niin vanhoillisia Tunisiassa?
– Maa on kokenut poliittisen vallankumouksen, mutta vielä puuttuu niin sanottu seksuaalinen vallankumous. Pojat ja tytöt eivät vietä tarpeeksi aikaa yhdessä ja tytöille tuputetaan neitsyenä pysymistä naimisiin menoon asti. Moni tyttö käy myös ”palauttamassa” neitsyytensä leikkauksen avulla, jos pidättäytyminen ei ole onnistunut. Ei tämä ole hyvästä.
– Moni pojista taas menettää poikuutensa bordellissa. Jotta sukupuoliroolit voisivat uudistua, olisi myös tapahduttava muutos poikien ja tyttöjen seurustelussa. Hyvää taas on se, että Tunisiassa naisella on ollut oikeus aborttiin jo ensimmäisen presidentti Habib Bourguiban ajoista lähtien.
Tulevaisuudessa Ben Achour haluaisi työllistää kodittomia naisia uudessa turvatalossa. Hän visioi, että talossa toimisi suurkeittiö ja sen myötä oma catering-firma, joka tekisi Beitystä omavaraisemman.
– Totta kai olen kiitollinen siitä kehitysavusta mitä pohjoismaat ovat Beitylle antaneet, mutta en halua enää pyytää Suomelta rahaa, toteaa Sana Ben Achour.