Podemosin aivoiksi monissa taustakeskusteluissa kutsuttu Íñigo Errejón ei halua ”Podemosista uutta vasemmistoa vanhan vasemmiston tilalle” vaan sanoo, että ”Podemos haastaa koko vanhan puoluekentän käyttämän retoriikan”.
Errejónin mukaan kansalaiset vastustavat eliittiä ja kaipaavat ”järjen ääntä”, jota Podemos tarjoaa, eikä keskity vanhoihin dogmeihin. Menestystä rakennetaan asioiden, ei ismien kautta.
Podemosissa on paljon osaamista ja kaikupohjaa torit ja kadut vallanneesta 15-M-liikkeestä. Sosiaalisen median hallinta autonomisten ryhmien ja aktivistien voimin oli varmasti yksi nousun mahdollistajista, mutta Errejón ei tee rakenteistakaan ideologiaa.
Podemos hallitsee sosiaalisen median.
Vaikka liike on horisontaalisesti vahva, on Errejónin mukaan tärkeää, että puolue organisoituu selvien demokraattisesti päätettyjen linjojen ja rakenteiden kautta, sillä ”koska emme tee politiikkaa itseämme varten, on meidän tarjottava uskottava vaihtoehto”.
Errejón ei sano yhtä ainoaa syytä Podemosin menestykseen, mutta kertoo heidän tehneen kaiken toisin kuin ”vasemmiston oppikirjoissa” neuvotaan. He eivät esimerkiksi epäröineet käyttää television vaaliohjelmissa loistaneen Pablo Iglesiasin kasvoja puolueen logon tilalla.
Oleellisinta oli kuitenkin ”lukea ajan merkit ja tarjota radikaali vaihtoehto oikeaan aikaan, kun yhteiskunnassa on menossa kulttuurinen murros”. Seuraavaksi Podemos valmistelee parlamenttivaaleihin ohjelman, jonka pohjalta Espanjan seuraava hallitus voisi toimia.