Tiistaina klo 11 Suomen aikaa julistettu Hollannin turvallisuuslautakunnan (DSB) väliraportti on ensimmäinen virallinen raportti malesialaiskoneen lennolla MH17 Itä-Ukrainassa heinäkuussa tapahtuneesta putoamisesta.
DSB ilmoitti nettisivuillaan jo etukäteen, ettei raportissa tulla ottamaan kantaa syyllisyyskysymykseen.
Siksi väliraportin toteamukset voivat lähes kaksi kuukautta jatkuneen kohun jälkeen vaikuttaa jopa latteilta, mutta tällaisessa tutkinnassa on syytä edetä tiedossa olevien tosiasioiden pohjalta eikä spekuloimalla.
DSB:n mukaan MH17 ”hajosi ilmassa todennäköisesti sen seurauksena, että suuri määrä korkeaenergisia kappaleita tunkeutui ulkopuolelta lentokoneen runkoon tuhoten koneen rakenteita”.
Raportin mukaan mikään ei viittaa tekniseen vikaan tai miehistön virheeseen. Sekä lennonrekisteröintilaitteet että lennonjohtotiedot viittaavat siihen, että kaikki sujui täysin normaalisti kunnes lento äkkiä katkesi klo 13.20.03 (UTC).
Kaikki 298 koneessa ollutta kuolivat heinäkuun 17. päivänä tapahtuneessa turmassa.
Kone hajosi ilmassa
DSB toteaa, että nauhat miehistön keskusteluista eivät sisällä mitään varoitushuutoja tai merkkiä ongelmatilanteesta ennen nauhoituksen katkeamista.
Myöskään tallennus koneen teknisistä tiedoista ei kerro mistään poikkeavasta eikä järjestelmä antanut varoitusta ongelmista ennen tuhoa.
Nauhoituksen mukaan miehistö ei esittänyt hätäkutsua Ukrainan lennonjohdolle. Lennonjohdon kaksi viimeistä kutsua klo 13.20.00 ja 13.20.02 eivät saaneet vastausta koneesta.
Hylyn kappaleiden sijainti maassa viittaa tutkinnan mukaan siihen, että kone hajosi ilmassa.
Hylkyä ei ole päästy tutkimaan yksityiskohtaisesti. Saatavilla olevat kuvat osoittavat DSB:n mukaan, että ulkoa tulleet kappaleet ovat lävistäneet rungon lukuisista kohdista.
DSB:n puheenjohtaja Tjibbe Joustra sanoo tiedotteessa, että alustavat tulokset viittaavat ulkoisen syyn aiheuttaneen koneen tuhoutumisen, mutta tämän syyn määrittämiseksi tarvitaan vielä lisätutkimuksia.
Joustran mukaan loppuraportti saataneen valmiiksi vuoden sisällä.
Hylylle ei päästä
DSB:n väliraportti siis pitäytyy sen tiedossa oleviin tosiasioihin eikä ota kantaa tuhon syyllisistä esitettyjen väitteiden uskottavuuteen.
Ukrainan ja länsimaiden mukaan monet seikat viittaavat siihen, että MH17 ammuttiin alas venäläisvalmisteisilla BUK-ilmatorjuntaohjuksilla, ja ne ammuttiin kapinallisten hallussa olleelta alueelta. Venäjän ja separatistien mukaan koneen luultavasti pudotti ukrainalainen hävittäjälentokone.
Tutkintaa vaikeuttaa se, etteivät puolueettomat tutkijat ole enää kuukauteen päässeet lainkaan hylylle. Tiedossa ei ole, mitä tämän kuukauden aikana on todisteille tapahtunut. Sekä Ukrainan hallitus että separatistit ovat syyttäneet toisiaan todisteiden tuhoamisesta.
Myös turmaa välittömästi seuranneiden viikkojen aikana ulkomaiset tutkijat pääsivät paikalle vain hyvin rajoitetusti. Siksi DSB:n raportissa joudutaan tekemään päätelmiä paljolti valokuvien varassa.
Linkki DSB:n raporttiin (englanniksi).