Kiinalaiset tiedotusvälineet, muun muassa englanninkielinen China Daily, kertoivat torstaina hurjasta suunnitelmasta: rautatieyhteyden rakentamisesta Kiinasta Siperian kautta Yhdysvaltoihin.
Rautatielle tulisi mittaa peräti 13 000 kilometriä, mikä ylittäisi kuuluisan Siperian rautatien pituuden 3 000 kilometrillä.
Yhteys kulkisi aluksi nykyistä rataverkkoa pitkin Pekingistä koilliseen Kiinaan. Sieltä eteenpäin rakennettaisiin uutta rataa Venäjän Siperian itäosien kautta Beringin salmelle, joka alitettaisiin noin 200 kilometriä pitkässä tunnelissa.
Koko matka taitettaisiin 350 kilometrin tuntinopeudella.
Beringin salmelta rautatie jatkuisi Alaskan ja Kanadan kautta Yhdysvaltain ydinosiin.
Koko yhteys rakennettaisiin suurnopeusjunia varten ja tarkoitus olisi liikennöidä sitä keskimäärin 350 kilometrin tuntinopeudella. Tällä vauhdilla koko matka kestäisi kaksi vuorokautta.
Jättitunneli
Kiinalaisviestinten uutisista ei käynyt ilmi, miten vakavassa harkinnassa suunnitelma on. Niissä siteerattiin Kiinan insinööriakatemiassa työskentelevää akateemikko Wang Mengshuta, jonka mukaan hanke on jo neuvotteluvaiheessa.
Wangin mukaan vastaavaa hanketta on pohdittu Venäjällä jo pitkään ja se voisi toteutua ”ei niin kaukaisessa tulevaisuudessa”.
China Dailyn mukaan projektin rahoittaisi ja rakentaisi Kiina. Projektin yksityiskohdat ovat vielä viimeistelemättä, kirjoittaa lehti.
Yksi vaikeimmista osuuksista olisi Tyynenmeren alla kulkeva Beringin salmen alittava 200 kilometrin tunneli. Nykyisin maailman pisin rautatietunneli on Seikanin tunneli Japanissa, Sen pituus on 53,9 kilometriä, josta meren alla kulkee 23,3 kilometriä.
Englannin kanaalin alittavan tunnelin pituus on 50 kilometriä, josta 39 kilometriä meren alla.
Neljä suurta hanketta
China Dailyn mukaan tarvittava teknologia tunnelin rakentamiseen on jo olemassa. Sitä aiotaan käyttää Fujianista Taiwaniin suurnopeusjunia varten tehtävän tunnelin rakentamisessa, kertoo lehti.
Beijing Times -lehden mukaan Kiina-Yhdysvallat -rautatie on vain yksi neljästä valtavasta rautatiehankkeesta, joita Kiina on mukana suunnittelemassa.
Yksi suurnopeusjunille rakennettavista reiteistä lähtisi Lontoosta ja kulkisi Pariisin, Berliinin, Varsovan ja Kiovan kautta Moskovaan. Sieltä yhteys jakaantuisi kahteen haaraan, joista toinen kulkisi Kiinaan Kazakstanin kautta ja toinen itäisen Siperian kautta.
Toinen suurnopeusrata tehtäisiin Kiinan länsiosan Xinjiangista Kazakstanin, Uzbekistanin, Turkmenistanin, Iranin ja Turkin halki Saksaan.
Kolmas hanke on suurnopeusrata Etelä-Kiinan Kunmingista Singaporeen.