Yli 60 prosenttia kaikista laittomista kuljetuksista on tehty laivoilla, joiden omistajayhtiö toimii joko Euroopan unionin tai Naton jäsenmaassa tai muussa kehittyneiden teollisuusmaiden järjestöön OECD:hen kuuluvassa maassa.
Näin todetaan maanantaina julkaistussa Tukholman kansainvälisen rauhantutkimusinstituutin (Sipri) raportissa. Kyseessä on ensimmäinen kattava tutkimus laittomista merikuljetuksista. Siinä on analysoitu 20 viime vuoden ajalta kaikki raportoidut tapaukset, joissa laivalla on salakuljetettu huumeita, aseita tai duaaliteknologiaa eli ohjusten tai joukkotuhoaseiden kehittämiseen soveltuvaa materiaalia.
Kaikkialla laittomina pidettyjen tavaroiden kuten huumeiden ohella tutkimuksessa ovat mukana myös asekuljetukset YK:n asevientikiellossa oleviin valtioihin.
Huume- kuljetuksissa hyviksi havaittuja konsteja on siirtynyt aseiden salakuljetukseen.
Kapteenit eivät aina tiedä
Kaikkein eniten laitonta tavaraa on kuljetettu saksalaisilla laivoilla. Ne vastaavat 19,5 prosentista tapauksista. Määrä on huomattavasti suurempi kuin Saksan osuus maailman kauppalaivoista (7,1 prosenttia).
Seuraavilla sijoilla ovat Kreikka (10,6 prosenttia tapauksista) sekä Yhdysvallat (7,8 prosenttia).
Tutkimuksen tekijät korostavat, että laivojen omistajat tai edes kapteenit eivät välttämättä ole olleet tietoisia laittomasta lastista. Salakuljettajien on melko helppo kätkeä laitonta tavaraa laillisen lastin joukkoon.
Muut maat kahdentoista eniten rikkomuksia keränneen joukossa ovat järjestyksessä Pohjois-Korea, Panama, Iran, Norja, Venäjä, Belize, Hollanti, Tanska ja Japani.
Kontit suosivat hämärämiehiä
Siprin raportin mukaan aseiden salakuljetuksessa on käytetty menetelmiä, jotka on ensin hyviksi havaittu huumeiden salakuljettamisessa. Näitä ovat esimerkiksi laittoman tavaran kätkeminen sinetöityihin kontteihin, joiden sisällöksi on merkitty laillista tavaraa tai tavaran kierrättäminen monimutkaisia reittejä pitkin, jotta sen jäljittäminen olisi vaikeampaa.
Siprin tutkijat toteavat, että kuljetusten siirtyminen kontteihin on luonut salakuljettajille oivat olosuhteet. Kontteja kulkee päivittäin niin paljon, että vain murto-osa niistä tarkastetaan. Sekä laivojen omistajayhtiöt että tullivirkailijat joutuvat useimmiten vain luottamaan, että kontin sisältö pitää yhtä papereiden kanssa.
Niissä tapauksissa, joissa laivojen omistajayhtiöt tai kapteenit näyttävät itse olevan suoraan tekemisissä salakuljetuksen kanssa, laivat ovat usein vanhempia ja mukavuuslipun alla seilaavia.
Sipri toivoo raporttinsa toimivan hälytysmerkkinä, jotta kansainvälisellä yhteistyöllä kyettäisiin pääsemään nykytilanteesta, jossa hukataan jo olemassa olevien mekanismien tarjoamia mahdollisuuksia puuttua salakuljetukseen.