Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa pitää ansiokkaana, että poliisi aloitti maanantaina kampanjan 6,5 euron pizzoja vastaan.
– Eilen käynnistynyt Harmaa talous – musta tulevaisuus -kampanja herättää kuluttajia pohtimaan arkisten valintojen merkitystä harmaan talouden ja laittoman toiminnan torjumisessa. Harmaan talouden yrittäjä ei yleensä maksa veroja eikä työehtosopimuksen mukaisia palkkoja, sanoo MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi.
Kampanjalle on irvailtu etenkin sosiaalisessa mediassa, koska poliisi jahtaa pizza-yrittäjiä samaan aikaan, kun hallitus vähentää harmaan talouden tutkijoita ja puuhaa hallintarekisteriä, jonka avulla rahanpesijät voivat piilottaa omaisuuksiaan verottajalta.
Lapin mukaan poliisi on nostanut ansiokkaasti esiin ilmiön, joka aiheuttaa merkittävää haittaa yhteiskunnalliset velvoitteensa hoitaville ravintolayrittäjille.
– Yksi kuititon pizza-ostos ravintolassa ei välttämättä tunnu isolta asialta, mutta harmaa talous vahingoittaa sekä yksittäisiä ihmisiä että koko yhteiskuntaa.
Vahingot yhteiskunnalle verojen ja lakisääteisten maksujen laiminlyönneistä majoitus- ja ravintola-alalla ovat 300–400 miljoonaa euroa vuodessa. Noin 8–10 prosenttia ravintola-alasta on harmaan talouden piirissä.
Pimeitä palkkoja, ohimyyntiä
MaRan mukaan ravintola-alan harmaa talous on tyypillisimmillään pimeitä palkkoja, veronkiertoa ja ohimyyntiä. Tyypillisimmin harmaasti toimivan ravintolan tunnistaa siitä, ettei ostosta lyödä kassaan ja aterian hinta on huomattavasti yleistä hintatasoa edullisempi. Harmaasta ravintolasta voi olla kyse myös silloin, kun samalla liikepaikalla toimiva ravintola vaihtaa tiheästi nimeään.
Verojen ja työehtosopimusten mukaisten palkkojen osuus ravintola-aterian hinnasta on useita kymmeniä prosentteja. Keskimäärin pizzan raaka-aineiden osuus ravintola-annoksen hinnasta on 35 prosenttia. Työvoimakulujen osuus on 36 prosenttia, arvonlisäveron 12 prosenttia, vuokran 9 prosenttia ja muiden kiinteiden kulujen 8 prosenttia.
Ravintola-alan tunnuslukujen perusteella alle 6,5 euron pizzaa ei voida jatkuvasti myydä, jos yritys huolehtii kaikista yhteiskunnallisista velvoitteistaan, MaRa toteaa.
Kampanjaluontoisesti hinta voi olla alempi tai mikäli yrittäjällä ei ole työntekijöitä, hän ei maksa itselleen palkkaa eikä halua omistamalleen liiketilalle tuottoa. MaRan tekemän laskelman perusteella ei voida osoittaa, että yksittäinen yrittäjä toimii harmaassa taloudessa, mutta se voi olla viite siitä.
Rehellinen yritys ei pysty kilpailemaan velvoitteensa laiminlyövän ravintolan kanssa.