Viime vuosikymmenellä käynnistynyt valtionhallinnon digitalisointi etenee vauhdilla. Uusin harppaus on verkkosivusto Suomi.fi, joka on tarkoitus ottaa käyttöön joulukuussa. Kansalaiset pääsevät asioimaan internetin kautta sähköisesti lähes kaikissa valtionhallinnon kansalaisille tarjoamissa palveluissa.
Kyseessä on vielä kehitysvaiheessa oleva beta-versio. Kokeiluvaiheen arvioidaan olevan ohi vuoteen 2017 mennessä, jolloin se käytössä suunnitellussa laajuudessaan. Tarkoitus on, että Suomi.fi-sivustoon voidaan liitää myös yksityisiä palveluja.
– Aikataulu on kiireinen, mutta se näyttää toteutuvan, arvioi ITC-johtaja Anne-Maija Karjalainen valtiovarainministeriöstä.
Palvelun ydin on kansalaisen palvelunäkymä. Se on käyttäjän oma sivusto, johon pääsee käsiksi ”vahvalla tunnistautumisella”, kuten pankkitunnisteella.
Oma sivusto sisältää valtionhallinnon eri rekistereistä koottavat käyttäjän tiedot. Tietoja haetaan esimerkiksi väestörekisteristä, kiinteistörekisteristä ja ajoneuvorekisteristä.
Vain yksi luukku
Omalta sivustolta pääsee asioimaan valtionhallinnon palveluissa. Digitalisoidut palvelut noudattavat yhden luukun periaatetta. Tiedot kysytään vain kertaalleen ja kerran annettuja tietoja hyödynnetään eri palveluissa.
Sähköinen asiointi on tarkoitus vakiinnuttaa nopealla tahdilla ensisijaiseksi asiointitavaksi. Karjalainen vakuuttaa, että perinteisiä palveluja on jatkossakin tarjolla niille, joilta sähköinen asiointi ei luonnistu.
Joka tapauksessa sähköinen asiointi ja automatisoidut prosessit vähentävät perinteistä jonotusta virastoissa ja muissa valtionhallinnon palvelupisteissä.
Tanskassa 90 prosenttia asioinnista valtionhallinnossa tapahtuu sähköisesti, kun tavoitteena oli 80 prosenttia.
– Samaan pyritän Suomessa, Karjalainen sanoo.
Sähköistä asiointia
Sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelma SADE käynnistettiin valtionhallinnossa 2009. Sen tuloksina ovat syntyneet mm. opetushallituksen ylläpitämä Opintopolku.fi. Tutkinnoista, ammateista ja koulutusvaihtoehtoja sisältävällä sivustolla on vajaat 200 000 käyntiä kuukaudessa.
Lupapiste.fi on sähköinen lupapalvelu rakennus-, ympäristö- ja muiden lupien hakemiseen. Se on käytössä 52 kunnassa ja 39 kuntaa on avaamassa palvelun.
Palvelu kattaa koko hakuprosessiin esimerkiksi rakennusluvan tiedonhausta lupaprosessin päättymiseen. Luvanhakija voi kysyä neuvoa, hakea lupia, seurata lupaprosessin etenemistä ja käydä vuoropuhelua viranomaisten kanssa. Jaetussa työtilassa löytyvät lomakkeet, suunnitelmat ja muut liitteet yhdessä paikassa.
Tunnetuin palvelu on oikeusministeriön ylläpitämä Kansalaisaloite.fi. Joulukuussa 2012 avatussa palvelussa on käynnistetty 359 kansalaisaloitetta, joista 9 on kerännyt taakseen vaaditut 50 000 nimeä ja edennyt eduskunnan käsittelyn.
Tietovarannot auki
Julkisen hallinnon tietovarantoja on avattu vähitellen kansalaisten ja yritysten käyttöön. Ympäristöhallinnon tietovarannot ovat olleet maksuttomia jo vuodesta 2008.
Vuonna 2012 avautuivat maastotiedot, jonka jälkeen seurasivat sää-, ilmasto- ja meridata.
Muita avattuja tietovarantoja ovat mm. liikenne- ja ajoneuvotiedot, maaperätiedot, metsävaratiedot, elintarviketiedot, kulttuuriperintöaineistot sekä Tilastokeskuksen aineistoja.
Valtion tietohallinnon kehittämiskustannukset ovat vakiintuneet runsaan 720 miljoonan euron vuotuiselle tasolle. Vuosikymmenen vaihteessa rahaa paloi parhaina vuosina yli 900 miljoonaa euroa.
ICT kehittämishankkeiden toteuttamisvaiheessa on sata yli miljoonan euron hanketta ja päättymässä on kaksi hanketta. Esisuunnittelu- ja suunnitteluvaiheessa on kaikkiaan 29 hanketta.