Euroopan parlamentin jäsen, entinen liikenneministeri Merja Kyllönen ihmettelee Juha Sipilän hallituksen ja liikenneministeri Anne Bernerin kiirettä avata kilpailu rautateiden henkilöliikenteessä.
– Vuonna 2013 tehdyssä selvityksessä suositeltiin kilpailun avaamista rauhallisesti ja asteittain. Nyt ministeri Berner lupaa pelisääntöjen selviävän puolessa vuodessa. Ilmeisesti VR:n kanssa solmittu sopimus aiotaan väkipakolla purkaa ja valtion omistuksessa oleva, verovaroin maksettu VR:n kalusto annetaan yksityiseen käyttöön, arvioi Kyllönen.
Pääministeri Sipilä ja liikenneministeri Berner ovat puheissaan viitanneet EU:sta tulevaan paineeseen avata kilpailu henkilöliikenteessä pikaisesti. Kyllösen mukaan tälle ei ole perusteita. Komission vuonna 2013 esittelemä neljäs rautatiepaketti on edennyt EU:n päätöselimissä hyvin hitaasti.
Muut jatkaisivat siirtymäaikoja
– Siinä missä muut maat tekevät hartiavoimin töitä siirtymäaikojen jatkamiseksi, piskuinen Suomi aikoo ilmeisesti porskuttaa yksiraiteisella heikkokuntoisella raideverkostolla kohti kilpailutuksen jättipottia? pohtii Kyllönen.
Hänestä on mielenkiintoista nähdä, mitkä yritykset parhaillaan neuvottelevat liikennöinnistä hallituksen lakkauttamilla vähäliikenteisillä junareiteillä ja millä konstilla reitit saadaan markkinaehtoisesti kannattaviksi.
– Parhailla rataosuuksilla kapasiteetti on jo täysi, kilpailua ei sinne ilman lisäinvestointeja mahdu. On selvää, että koko maan kattava raideliikenneverkosto tulee tarvitsemaan julkista tukea jossain muodossa jatkossakin, ellei hallitus halua jättää Itä- ja Pohjois-Suomea kokonaan raideliikenteen ulkopuolelle.
EU:lla ei ole tällä hetkellä periaatetta matkustajaliikenteen kilpailulle vapauttamisesta, vaan jokainen jäsenvaltio saa itse määritellä kuinka henkilöliikenteensä järjestää. Komission antoi vuonna 2013 ns. neljännen rautatiepaketin, jossa henkilöliikenteen kilpailulle avaaminen on yksi osa-alueista.
Rautatiepakettia käsitellään seuraavan kerran EU:n neuvostossa ensi viikolla, mutta lainsäädäntö vaatii toteutuakseen myös Euroopan parlamentin hyväksynnän.