Junaliikenne avataan kilpailulle jo ensi vuonna, vahvisti liikenneministeri Anne Berner torstaina. SAK:n elinkeinopoliittisen asiamiehen Sauli Hievasen mukaan päätös hiljentää syrjäseutujen junaliikenteen.
”Syrjäseutujen liikenne vähenee kolmen kautta: 1. ostoliikennettä leikataan ensi vuonna 12 miljoonalla eurolla 2. velvoiteliikennesopimus raukeaa ja 3. VR:n kyky ristisubventioon heikkenee kilpailun avaamisen myötä”, Hievanen kirjoittaa SAK:n blogissa .
Hänen mukaansa VR:n monopoliaseman viisaus on ollut juuri ristisubventiossa eli siinä, että vilkkaiden reittien tuloilla on ylläpidetty hiljaisten syrjäseutujen kannattamatonta liikennettä. Perikeskustalainen ajatus koko maan asuttuna pitämisestä ja koko Suomen teollistamisesta on ohjannut valtion raidepolitiikkaa reilut 150 vuotta.
Muissa maissa kilpailun avaamisen ehtona ovat olleet merkittävät investoinnit rautatieinfraan. Suomessa liikenneinvestoinneista leikataan hallituskauden aikana yli miljardi euroa. Hievanen pitää lapsellisena Bernerin vetoamista telealan esimerkkiin, jossa alan yritykset investoivat kilpailun myötä nyt infrastruktuuriin.
Yksikään yhtiö ei tule investoimaan ratakiskoihin, vaan investointiriski sälytetään VR:lle, eli yhtiö pakotetaan vuokraamaan junakalustoaan ja tarjoamaan junahuoltoa kaikille kilpailijoille, Hievanen toteaa.
Hänen mukaansa Bernerin ja pääministeri Juha Sipilän politiikassa kilpailutus on ideologinen valinta.
”Voimme odottaa kilpailun avaamista myös jäänmurrossa ja luotsauksessa.”
”Eniten pelottaa Keskustan kauna valtion lentokenttäyhtiötä Finaviaa kohtaan. Jos kyseisen yhtiön asemaa lähdetään hämmentämään, tuhotaankin jo Suomen kansainvälisiä yhteyksiä.”