Viimeisimpien PISA-tulosten mukaan maassamme on tuhansia nuoria, joiden lukutaito on peruskoulun päättyessä niin heikko, että se rajoittaa olennaisesti heidän jokapäiväistä elämäänsä ja saattaa nostaa tien pystyyn jatko-opintoihin ja työelämään.
Suomalaiset on totuttu näkemään kansainvälisten lukutaitotutkimusten kärjessä, mutta kaikilta lukeminen ei suju.
– Peräti 11 prosentilla eli noin 6 800:lla maamme 15-vuotiaista lukutaito ontuu pahasti. Luku on maassamme koko ajan kasvanut, sillä vuonna 2000 se oli vain seitsemän prosenttia, kertoo PISAn lukutaitotutkimuksesta vastaava yliopistotutkija Inga Arffman Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksesta.
Tasa-arvo uhattuna
Kaikkien maamme 15-vuotiaiden lukutaidon taso ei ole heikentynyt samalla tavoin, vaan erot lukutaidossa ovat yhä selvemmin jakamassa Suomen nuoret menestyjiin ja kelkasta putoajiin.
– Lukutaidon taso on heikentynyt eniten nimenomaan sellaisten nuorten parissa, jotka tulevat kaikkein huono-osaisimmista perheistä. Hyväosaisissa perheissä lukutaidon taso sen sijaan on pysynyt yleensä erinomaisena, Arffman selittää.
Tyttöjen ja poikien välillä valtava ero
Myös ero tyttöjen ja poikien välillä on kasvanut. Monet suomalaistytöt ovat edelleen erinomaisia lukijoita. Pojissa sen sijaan on entistä enemmän niitä, joiden lukutaito on surkea.
– Suomi on perinteisesti ollut maa, jossa lukutaitoero tyttöjen ja poikien välillä on ollut erityisen suuri. Mutta toisin kuin lukuisat muut PISAan osallistuneet maat, me Suomessa emme ole onnistuneet kaventamaan tätä eroa. Nykyisellään ero vastaa jo noin puolentoista kouluvuoden opintoja, Arffman pahoittelee.
Arffman näkee, että kansainvälisen lukutaitopäivän viesti ei ole ollut Suomessa koskaan aiemmin näin ajankohtainen.
– Suomessakin on viimeistään nyt aika herätä siihen, että lukutaito ei ole itsestäänselvyys vaan sen eteen on tehtävä töitä – kotona, koulussa ja yhteiskunnassa yleensäkin.