Työntekijät eivät hyväksy VR Groupin perjantaina ilmoittamia yhtiön historian suurimpia yt-neuvotteluja. 15.9. alkavan yt-menettelyn piirissä on 2 800 henkilöä. Henkilöstön vähennystarpeeksi on ilmoitettu 570 työntekijää.
Ammattiliittojen mukaan erityisesti valtion ostoliikennemäärärahojen raju leikkaus ja sen kohdentaminen kokonaisuudessaan junaliikenteeseen, uhkaa johtaa kokonaisten rataosien liikenteen lakkauttamiseen ja liikenneyhteyksien merkittävään heikentymiseen, erityisesti Etelä-Suomen ulkopuolella.
– On täysin käsittämätöntä, että valtio kurittaa rautateitä suuntaamalla ostoliikenteen määrärahojen leikkauksen kokonaisuudessaan raiteille. Jos leikkaukset toteutetaan nyt suunnitellulla tavalla, ne johtavat rautateiden henkilöliikenteen lakkauttamiseen kokonaan useilla rataosilla. Tämä aiheuttaa suuria muutoksia liikennejärjestelmässä ja maakuntien liikenneyhteydet uhkaavat heikentyä merkittävästi, erityisesti ruuhkasuomen ulkopuolella. Liikenne- ja viestintäministerin olisi pikaisesti tehtävä asiassa uudelleenarvio, toteaa Veturimiesliiton puheenjohtaja Risto Elonen.
Muutosturvaa pitää täydentää
Ostoliikenteen kohdistuvan leikkausuhan lisäksi VR lakkauttaa reilusti yli kolmekymmentä junavuoroa muilta rataosuuksilta, joilla liikenne on markkinaehtoista. Leikkaukset kohdistuvat matkustajaliikenteessä suoraan työssä oleviin, kuten konduktööreihin ja veturinkuljettajiin, mutta myös kaluston kunnossapitohenkilöstöön konepajoilla ja varikoilla.
Raideammattilaiset JHL:n puheenjohtajan Vesa Maurialan mukaan kyseessä ovat VR:n historian suurimmat yt-neuvottelut. Siksi niiden inhimilliset vaikutukset ovat koko Suomenkin mittakaavassa suuret.
– On välttämätöntä, että jokaisen yt-menettelyssä irtisanotuksi joutuvan ihmisen tilanne käydään läpi riittävässä ajassa ja pehmeitä keinoja hyödyntäen, yhdessä neuvotteluosapuolten kanssa. VR:llä on käytössä ns. laajennettu muutosturva, mitä pitää vielä täydentää. Irtisanotuksi joutuvien henkilöiden asiat tulee hoitaa siten, että jokaisen ihmisen osalta varmasti käydään läpi kaikki mahdolliset vaihtoehdot, Mauriala vaatii.
”Valtio lisää työttömyyttä”
Liitot toteavat, että mikäli valtio toteuttaa junien ostoliikenteen määrärahojen leikkauksen budjettiriihen linjaustensa mukaisesti, kokonaisten rataosien junaliikenteen lakkautukset ovat tosiasia ja henkilöstön irtisanomiset toteutuvat täysimääräisesti. Jos valtio taas uudelleen arvioi ostoliikenteen leikkauksia, jäävät myös henkilöstövaikutukset hieman vähäisemmiksi ja maakuntien rautateiden henkilöliikenne voi jatkua.
– Valtio lisää nyt omalla toiminnallaan työttömyyttä samaan aikaan, kun ministerit julistavat, että työtä ja työpaikkoja olisi luotava lisää. Tarkoitus ja oma toiminta eivät kohtaa millään lailla, toteaa Mauriala.
Ammattiliitot vetoavat valtion omistajaohjauksesta vastaavaan pääministeri Juha Sipilään, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berneriin sekä valtiovarainministeri Alexander Stubbiin, jotta ostoliikenteen leikkausten vaikutuksia Suomen liikennejärjestelmään voitaisiin vielä arvioida uudelleen.