Opsi ohjelmoi matikan ja kässän
Ohjelmointia kokeillessaan oppilaat saavat kokemuksia siitä, miten teknologian toiminta riippuu ihmisen tekemistä ratkaisuista.
Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen: Ohjelmointia harjoitellaan osana eri oppiaineiden opintoja.
Matematiikka luokilla 3–6: Suunnitellaan ja toteutetaan tietokoneohjelmia graafisessa ohjelmointiympäristössä.
Matematiikka luokilla 7–9: Ohjataan oppilasta kehittämään algoritmista ajatteluaan sekä taitojaan soveltaa matematiikkaa ja ohjelmointia ongelmien ratkaisemiseen.
Käsityö luokilla 7–9: Sovelletaan ohjelmointia suunnitelmiin ja valmistettaviin tuotteisiin.
Maininnat ovat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014, joiden mukainen opetus alkaa elokuussa 2016.
Ohjelmointi opettaa
Hyödyllisiä kognitiivisia eli tiedollisia taitoja.
Loogista ja luovaa ajattelua.
Ongelmanratkaisua.
Tarkkaa työskentelyä.
Kykyä hahmottaa ongelma ja muodostaa sille erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja.
Lähteet: Koodi2016-verkkosivusto ja Microsoftin tekninen asiantuntija Drazen Dodik.
Ensin rakennan minut. Sitten vihollisen. Annan komennon. Kun vihollinen osuu minuun, tuhoudun.
Sitten tuon kentälle omenia. Annan komennon. Kun osun omenaan, syön sen.
Microsoftin tekninen asiantuntija Drazen Dodik nyökyttelee vieressä.
Olen oppinut jotain. Saman on oppinut aamulla vantaalaisen Mikkolan koulun opettaja Panu-Pekka Kuitunen.
Kuitunen opiskelee ohjelmointia Espoon Keilaniemessä OpeCode – opet koodareina -tapahtumassa. Sen järjestävät ohjelmistoalan yritys Microsoft ja Nuori Yrittäjyys ry.
Kuitunen opettelee ohjelmointia, koska ohjelmointi tulee peruskoulun opetussuunnitelmaan syksyllä 2016.
Opettajilla paljon oppimista
Opettajien tietotekniset taidot eivät ole riittävät. Muutama vuosi sitten tehdyssä Opettajat Suomessa -selvityksen mukaan yli puolella peruskoulun opettajista ei ollut koulussa käytössään tietokonetta.
Opetusalan Ammattijärjestön (OAJ) erityisasiantuntija Jaakko Salo ei usko tilanteen olevan huomattavasti parantunut. Salon mukaan opettajilla on huutava tarve täydennyskoulutuksesta, sekä tietotekniikassa että muissa opetukseen liittyvissä asioissa.
Opecode-tapahtumassa järjestäjien tarjoaman opetuksen lisäksi jokaisella opettajalla on oma opettaja. Panu-Pekka Kuitusen kanssa koneen ääressä pähkäilee Itä-Suomen yliopiston tietojenkäsittelytieteiden opiskelija Kimmo Sairanen.
Kuitunen on ohjelmoinnin tulevana opettajana parhaimmistoa. Hän on opiskellut tietojenkäsittelytiedettä ja pitänyt oppilaille koulussa alaan liittyviä valinnaisia kursseja.
Kuitusen mukaan oppilaat silti tietävät monesti opettajaa enemmän. Kuitunen opettaa yhtenäiskoulussa pääasiassa yläluokkia.
Eniten ohjelmoidaan matematiikassa
Opetushallituksen hyväksymän perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 kertoo ohjelmoinnista karkeasti. Sen mukaan ohjelmointi on osa tieto- ja viestintäteknologista osaamista, jossa oppilaat oppivat muun muassa käyttämään erilaisia laitteita, ohjelmistoja ja palveluita.
Lisäksi oppilaiden tulisi ymmärtää niiden käyttö- ja toimintalogiikkaa. Oppilaita ohjataan hyödyntämään lähteitä tiedon tuottamisessa ja harjoittelemaan tiedon kriittistä arviointia.
Opetussuunnitelman perusteissa ohjelmointi mainitaan matematiikassa luokilla 3 – 9 ja käsityössä luokilla 7 – 9.
Opetushallituksen ylitarkastajan Kimmo Koskisen mukaan ohjelmointia on mahdollista opettaa periaatteessa kaikissa oppiaineissa, sekä myös koululuokilla 1–2 ja esiopetuksessa.
Tavoitteena on, että oppilaat saavat kokemuksia kullekin ikäkaudelle sopivasta ohjelmoinnista. Pienimmillä ohjelmointi on leikintapaista. Ohjelmoinnin opetus syvenee vaiheittain eri koululuokilla.
Ohjelmointi legoilla rakentamista
Microsoftin Dodik opettaa ohjelmointia kehittämällä oppilaidensa luovuutta ja ongelmanratkaisua. Dodik kuvailee ohjelmoinnin ajattelutapaa legopalikoiden rakentamiseksi.
OpeCode-tapahtuman iltapäivässä opettaja Kuitunen tekee chat-ohjelmaa. Siellä hän voisi esimerkiksi teetättää oppilaillaan matematiikan tehtäviä tai käydä keskustelua englannin kielellä.
Koodausta Dodik ei opettajien kanssa käsittele. Ammattikielessä koodaus on ohjelmointia pidemmälle menevää koodin tuottamista. Koodaus vaatii ohjelmointikielten tuntemusta. Näitä kieliä tulee ja menee.
Kunnat täysin eri vaiheissa
Ohjelmoinnin opetuksen yksityiskohdat selviävät ensi vuonna. Kunnat ja koulut miettivät ohjelmoinnin opetusta paikallisissa opetussuunnitelmissaan. Eri kunnat ovat eri asemassa.
Osa kunnista ja kouluista järjestää valinnaisia kursseja tai koodikouluja. Osa kunnista ja kouluista aloittaa alusta. Osalla kunnista ja kouluista ei ole riittävästi tarvittavia laitteita.
Opetushallituksen Koskinen uumoilee, että osa kunnista sallii oppilaita tuomaan tunneille oman kannettavan tietokoneensa tai tablettinsa. Oppilaat tai vanhemmat eivät joudu ostamaan laitteita ohjelmointia varten. Se olisi perusopetuslain vastaista.
Sekä Opetushallitus että OAJ luottavat oppimateriaalin tekijöihin, jotta kouluihin saadaan laadukasta ohjelmoinnin opetusmateriaalia. Tällä hetkellä niitä on vähän.
Tunnetuin on Koodi2016-opas ja -verkkosivusto, jonka ovat tehneet Linda Liukas ja Juhani Mykkänen. Koodi2016 kertoo opettajille ja opetusalan päättäjille ohjelmoinnin tärkeydestä ja ohjelmoinnin opettamisesta.
Lisäksi Opetushallitus tuottaa tukiaineistoa ja tukee opettajien täydennyskoulutusta.
Pisimmällä ohjelmoinnin opetuksessa ovat Britannia ja Viro. Suomen kanssa samassa vaiheessa ovat muun muassa Yhdysvallat, Singapore ja Etelä-Korea.
Huippuosaajista on pula
Ohjelmoinnin paras taito on yrityksissä. Microsoftin Dodik sanoo vetäneensä opettajille ohjelmointikursseja kuusi vuotta.
Koodi2016-oppaan mukaan ohjelmoinnin opettaminen lapsille ja nuorille on välttämätöntä Suomen tulevaisuuden ja kilpailukyvyn kannalta.
Yritykset toivovat kouluopetuksen tuovan lisää ihmisiä alalle. Dodikin mukaan alan huippuosaajista on koko ajan pulaa.
Ohjelmointi- ja koodausoppia jakavat myös yhteisöt. Näissä lapset ja aikuiset oppivat tekemään esimerkiksi tietokonepelejä tai robotteja. Jopa hakkerikursseja pidetään. Taitoja ei saa käyttää lainvastaisesti.
Opettajat saavat palautteen
Kuitusella ja muilla OpeCode-päivän opettajilla on myöhemmin jälkipalaute ohjelmoinnista ja Kuitusella chat-ohjelmastaan.
Minä mietin kotimatkalla, että peliini voisi tulla vihollisen ja omenoiden lisäksi haltijoita ja mörköjä. Pelin tunnelma olisi odottava. Vähän toiveikaskin.
Opsi ohjelmoi matikan ja kässän
Ohjelmointia kokeillessaan oppilaat saavat kokemuksia siitä, miten teknologian toiminta riippuu ihmisen tekemistä ratkaisuista.
Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen: Ohjelmointia harjoitellaan osana eri oppiaineiden opintoja.
Matematiikka luokilla 3–6: Suunnitellaan ja toteutetaan tietokoneohjelmia graafisessa ohjelmointiympäristössä.
Matematiikka luokilla 7–9: Ohjataan oppilasta kehittämään algoritmista ajatteluaan sekä taitojaan soveltaa matematiikkaa ja ohjelmointia ongelmien ratkaisemiseen.
Käsityö luokilla 7–9: Sovelletaan ohjelmointia suunnitelmiin ja valmistettaviin tuotteisiin.
Maininnat ovat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014, joiden mukainen opetus alkaa elokuussa 2016.
Ohjelmointi opettaa
Hyödyllisiä kognitiivisia eli tiedollisia taitoja.
Loogista ja luovaa ajattelua.
Ongelmanratkaisua.
Tarkkaa työskentelyä.
Kykyä hahmottaa ongelma ja muodostaa sille erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja.
Lähteet: Koodi2016-verkkosivusto ja Microsoftin tekninen asiantuntija Drazen Dodik.