Metsäalan päätetyt ja suunnitellut tehdasinvestoinnit luovat uskoa metsäkonealan kausiluonteisuuden poistamiselle. Uudet työpaikat ovat pidemmän aikavälin mahdollisuus.
Metsäkonealan- ja Puutavaraterminaalien työntekijöiden mukaan Äänekosken biotuotetehtaan kaltaisia investointeja tarvittaisiin muutamia lisää ennen kuin voidaan puhua metsäkonealan kuljettajapulasta. Puunkorjuukapasiteetti on vuoden 2009 jälkeen ollut vajaakäytössä, minkä takia kokousväki naurahti mediakeskustelulle kuljettajavajeesta.
Metsäkoneenkuljettajat pitivät vuotuisen valtakunnallisen kokouksensa yli 100 osallistujan voimin lauantaina 27. kesäkuuta Kruunupuiston jugendmiljöössä Punkaharjun luonnonsuojelualueella.
Moni metsäkoneen- kuljettaja käyttää työmatkoihin jopa 10 –15 tuntia viikossa, vuositasolla 450 – 700 tuntia.
Työtä tarjolla vain lyhyinä talvikuukausina
– Hakkuut ovat noin 50 miljoonaan kuutiometriin vuodessa. Määrän kasvattaminen 70 miljoonaan kuutioon on nykyisellä kalustolla ja työntekijämäärällä mahdollista. Tämä on näytetty toteen vuonna 2007 ja tämän vuoden alkupuolella, työntekijät perustelevat kantaansa.
Metsäkonealalla on viimeisen kuuden vuoden aikana ollut työtä tasaisesti tarjolla ainoastaan lyhyinä “eurotalvikuukausina”. Lomautukset muina vuodenaikoina ovat olleet kuljettajien arkea.
– Kuinka on mahdollista saada nuoret tai ammattia vaihtavat työntekijät kiinnostumaan erittäin kausiluonteisesta alasta? Tätäkin ajatellen on ensin täystyöllistettävä nykyinen kuljettajareservi ja konekapasiteetti. Vasta sen jälkeen on palkattava uusia kuljettajia ja lisättävä konekalustoa.
– Todellisuudessa ainut lääke alaa vaivaavan kausiluonteisuuden poistamiseksi on raakapuun korjuumäärien tuntuva lisääminen kotimaassa, kuljettajat totesivat yksimielisesti.
Pitkät työmatkat arkea metsäkonealalla
Kuljettajien työalueet ovat 2000-luvulla kasvaneet räjähdysmäisesti. Autoilu ja sen päästöt pitäisi saada kuriin, mutta metsäkonealalla suunta on päinvastainen. Moni metsäkoneenkuljettaja käyttää työmatkoihin jopa 10 –15 tuntia viikossa, vuositasolla 450 – 700 tuntia.
Kokousväki ihmetteli, että onko tällaisessa mitään järkeä varsinkaan, kun matka-ajasta ei makseta korvausta.
– Päivän pituus on monella metsäkonealan ammattilaisella todella pitkä, minkä johdosta työssä jaksaminen joutuu koetukselle.