Vasemmistoliiton kansanedustaja ja Espoon kaupunginvaltuutettu Kari Uotila toppuuttelee haaveita puolen tunnin junayhteydestä Helsingin ja Tallinnan välille. Helsingin isojen valtuustoryhmien puheenjohtajat ovat ehdottaneet asian jatkoselvittelyjä.
Helmikuussa julkistetun esiselvityksen mukaan junamatka Helsingistä Tallinnaan kestäisi puoli tuntia tunnelia pitkin.
Elintasokuilumatkailua
Raideliikenteen kannattajana tunnettu Uotila epäilee blogissaan, että tunnelista olisi vaikea tehdä kannattava edes pitkällä aikavälillä. Konsulttiselvityksessä viitataan nykyiseen 7,6 miljoonaan laivamatkustajaan ja arvioidaan junaliikenteen matkustajamäärän nousevan tulevaisuudessa jopa 20–30 miljoonaan vuodessa.
– Tässä on mielestäni tosi paljon ylioptimismia, hän arvioi ja toteaa nykyisten matkustajamäärien perustuvan paljolti Suomen ja Viron väliseen elintaso- ja palkkakuiluun.
– Elintaso- ja palkkakuilu tulee kuitenkin vääjäämättömästi poistumaan yhteisellä valuutta-alueella lähimpien vuosikymmenten aikana. Samalla putoaa pohja pois myös utopistisilta matkustajamääriltä ja niihin perustuvilta kannattavuuslaskelmilta.
Eri asia kuin kanaalitunneli
Uotila ei vertaisi Tallinnan tunnelia Englannin kanaalin alittavaan tunnelin, joka mahdollistaa parin tunnin yhteyden Lontoon ja Pariisiin välillä.
– Tunnelin vaikutuspiirissä on kymmeniä miljoonia ihmisiä ja silti se saatiin kannattavaksi vasta viime vuonna – 20 vuotta avaamisen jälkeen. En usko, että 1-2 miljoonan Helsinki – Tallinna -kaksoiskaupunki pystyy tarjoamaan näinkään hyviä kannattavuuslähtökohtia 9-13 miljardia euroa maksavalle hankkeelle, hän sanoo.
Uotila pitää tärkeämpänä toteuttaa perusväylänpidon parannustyö, Turku-Pietari -yhteyden ja Pisararadan toteuttamiseen.