Liikenteen viranomainen Trafi tuo Suomeen mallin, joka yksinkertaistaan niin suomalaisten kuin kansainvälistenkin toimijoiden automaattiautokokeilut.
– Olemme halunneet tehdä tästä prosessista mahdollisimman yksinkertaisen ja ainakaan byrokratian rattaisiin eivät kokeilut nyt jää. Meiltä voi hakea automaattiautoille koenumerotodistuksen ja se oikeuttaa käyttämään ajoneuvoa tilapäisesti liikenteessä, kertoo Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpää.
Käytännössä Trafi helpottaa kokeilujen toteuttamista muun muassa auttamalla ajoneuvojen teknisen hyväksynnän ja rekisteröinnin kanssa. Automaation lisääntyminen tieliikenteessä muuttaa liikenteen toimintatapoja monilta osin, mutta Trafin mukaan Suomessa automaattiautoja voidaan käyttää liikenteessä jo nykyisen lainsäädännön puitteissa.
Suomen malli kiinnostaa
Tämän kevään aikana Suomen lähestymistapaa automaattiautokokeilujen mahdollistamiselle esitellään myös kansainväliselle yleisölle. Sillanpään mukaan kansainvälinen kiinnostus näyttäisi olevan merkittävää.
Automaation kehittymisellä on Trafin mukaan suuri potentiaali tieliikenteessä. Monet onnettomuudet voidaan välttää, jos inhimilliset tekijät saadaan rajattua pois. Ajamisen automaatiolla uskotaan voitavan vähentää näitä inhimillisiä virheitä.
Automaation vaikutuksista on vielä hyvin vähän tutkimustuloksia, joten uusia kokeiluja tästä aiheesta kaivataan potentiaalisten hyötyjen varmistamiseksi ja toisaalta automaation lisääntymisen synnyttämien uusien haasteiden tunnistamiseksi ja ratkaisemiseksi.
Korkean tason automaation kokeiluissa testataan muun muassa ilman kuljettajaa kulkevia ajoneuvoja. Monille autoilijoille automaation kehittyminen näkyy jo nykyään esimerkiksi kaistavahteina, adaptoituvina nopeusvahteina tai automaattisina hätäjarruina.