Kaikki oli pedattu vasemmistoliiton vaalivoitolle, mutta viesti ei uponnutkaan kansaan. Puoluesihteeri Marko Varajärvi pohtii blogissaanmiksi ei.
Syyn täytyy liittyä poliittisen viestin perille menemiseen, Varajärvi toteaa ja lainaa retoriikan klassikkoa Marcus Tullius Ciceroa, joka korostaa, että järjestä itsestään puuttuu kapasiteetti suostutella meitä niillä totuuksilla, jotka järki meille paljastaa.
”Tästä syystä järkeä on täydennettävä kaunopuheisuuden suostuttelevalla voimalla, jotta järkeä voidaan vahvistaa retoriikan keinoin. Retoriikka on laskelmoitua toimintaa, jonka päämääränä on puheen kautta tapahtuva suostuttelu.”
Cicero totesi myös, että puhujalla on oltava jotain, joka on voimakkaampaa kuin pelkkää ”mykkää ja äänetöntä viisautta”, mikäli hän aikoo muuttaa toisten käyttäytymistä.
Vaihtoehto jäi etäiseksi
Vasemmistoliiton puoluevaltuuston hyväksymänä yhtenä vaalikärkenä oli haastaa vallitseva talouspolitiikka ja omana vaihtoehtona puolustaa velan avulla tehtäviä investointeja, jotka loisivat työtä ja toimeentuloa ja maksaisivat itsensä takaisin.
”Pihtiputaan mökin mummolle tällainen keskustelu jää etäiseksi ja olen varma, että myös suurelle osalle äänestäjistä. Talouspoliittisen keskustelun paikka olisi mielestäni ollut enemmän yliopiston lehtereillä kuin vaalikentillä, mutta tämä oli yhteinen tahto ja linjaukset tehtiin puolueen päättävissä elimissä”, Varajärvi toteaa.
Hän jatkaa, että vasemmistoliiton puheenjohtaja Paavo Arhinmäki joutui yksin puolustamaan elvytyspolitiikkaa muita puolueita vastaan. Vaalikentillä talouspolitiikan idean esille tuominen vaati pitkiä lauseita ja perusteluja, johon televisiossa ei ole aikaa.
Varajärvi vertaa perussuomalaisten vaalikärkien olleen ”hieman mutkia oikoen paskalaki, autovero, maahanmuutto ja Kreikka”.
”Äänestäjille osoitettu viesti oli yksinkertainen, populistinen ja toimiva.”
Tajuttava ja uskottava sanoma
Vasemmistoliiton talouspolitiikka oli linjassa muun muassa IMF:n, OECD: ja taloustieteen nobelistien kanssa. ”Järkiargumentti siis puri, retoriikka ei. Järkevilläkään villoilla eivät pirtit lämpiminä pysy.”
Varajärven mielestä tärkein asia on katsoa politiikan sisältöön, poliittiseen viestiin, jonka pitää olla kiinni ajassa ja paikassa.
”Sanoman pitää olla helposti tajuttava, järkevä, uskottava ja sen purentaa on tehostettava retoriikalla. Viestiin ripaus populismia, ei sekään pahitteeksi ole.”