Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistyksen kaksipäiväinen lakko käynnistyi tiistaina, kun Airpron työehtosopimusta koskevassa kiistassa ei syntynyt ratkaisua.
Lakko koskee matkustajahenkilökuntaa charter-lentoyhtiöiden Thomas Cookin ja TUI Fly Nordicin lennoilla.
Tilannetta käytiin läpi vielä maanantaina valtakunnan sovittelijan toimistossa Minna Helteen ja osapuolten pääneuvottelijoiden, SLSY:n puheenjohtajan Thelma Åkersin ja Palvelutyönantajat Paltan varatoimitusjohtajan Tuomas Aarton kesken.
Tapaamisessa katsottiin näkemysten olevan edelleen niin etäällä toisistaan, ettei sopuun ole aineksia. Sovitteluun palataan perjantaina, kun kaksipäiväiset työtaistelutoimet ovat ohi.
Paltan Aarton mukaan työtaistelusta ei aiheudu lentojen perumisia.
SLSY on jättänyt työtaisteluvaroituksen myös 28. päivälle toukokuuta.
Painostetaan kun muu ei auta
SLSY:n lakko kohdistuu valtionyhtiö Finnavian henkilöstövuokrausta harjoittavaan tytäryhtiöön Airprohon.
– Thomas Cookille ja TUI Fly Nordicille matkustamohenkilökuntaa vuokraava Airpro ei suostu noudattamaan alan yleissitovaa työehtosopimusta, selvittää SLSY:n puheenjohtaja Thelma Åkers.
Alan yleissitovan työehtosopimuksen osapuolina ovat SLSY ja Palvelutyönantajat Palta.
Airpro noudattaa yleissitovan työehtosopimuksen sijasta yrityskohtaista työehtosopimusta, jossa palkansaajia edustavat Julkisten ja hyvinvointialojen JHL, Pardia ja nyt myös Ilmailualan unioni IAU.
– Yrityskohtaisen työehtosopimuksen taso on matkustajahenkilökunnan osalta huomattavasti heikompi, kuin alan yleissitova työehtosopimus, Åkers sanoo.
SLSY haluaa irrottaa matkustamohenkilöstön Airpron yrityskohtaisesta työehtosopimuksesta ja liittää heidät alan yleissitovaan työehtosopimukseen.
Åkersin mukaan SLSY on yrittänyt saada asiaa ratkaisua neuvotteluteitse jo kymmenisen vuotta.
– Nyt sitten yritetään painostustoimia, kun muu ei enää auta. Me haluamme matkustamohenkilökunnalle alan minimiehdot.
Työtaistelun kohteina olevissa yhtiöissä on vakituisesti palveluksessa 60-80 matkustamohenkilökuntaan kuuluvaa. Kesällä kausityöntekijöiden myötä henkilöstö nousee toiselle sadalle.
Palvelutyönantajat Paltan varatoimitusjohtajan Tuomas Aarton mukaan kiistan juuret ovat samat, kuin viime viikolla ratkenneessa Ilmailualan unionin tapauksessa.
– Airpron vanhaa ja vakiintunutta sopimusta on vuodesta 1996 sovellettu yrityksen koko henkilöstöön. Meillä ei ole haluja ryhtyä pilkkomaan vakiintunutta sopimusta, Aarto vakuuttaa.