VR-konserni käynnistää yhteistoimintaneuvottelut junakaluston kunnossapidossa 4. toukokuuta taloudellisista, tuotannollisista ja toiminnan uudelleenjärjestelyistä johtuvista syistä. Tavoitteena on tehostaa kunnossapitoa merkittävästi niin, että VR Group voi tuottaa palvelun itse myös tulevaisuudessa.
Yhteistoimintaneuvottelut koskevat kunnossapidon kaikkia toimihenkilötehtävissä toimivia ja työehtosopimuksen ulkopuolella olevia henkilöitä. Yhteensä neuvottelujen piirissä on noin 300 henkilöä. Mahdollinen vähennystarve on alustavan arvion mukaan enintään sata henkilöä. Tavoitteena on useiden miljoonien eurojen säästö vuositasolla.
Kilpailu matkustajista kiristyy
VR:n kaukoliikenteessä matkamäärät vähenivät edelleen vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä ja lippujen keskihinta laski. Lähiliikenteen liikevaihto ja tulos kehittyivät tavoitteiden mukaisesti. VR Transpointin kuljetusmäärät laskivat johtuen etenkin yleisestä negatiivisesta talouskehityksestä.
Matkustajaliikenteen liikevaihto laski ensimmäisellä vuosineljänneksellä 5,6 prosenttia. Liikevaihdon laskuun vaikutti etenkin kotimaan kaukoliikenteen tilanne, sillä lisääntynyt joukkoliikenteen kilpailu asettaa suuria paineita junaliikenteen hintatasolle ja matkustajamääriltään suurimmille reiteille.
Myös talouden vaikea tilanne vaikuttaa selvästi kysyntään, joka näkyy matkustajamäärissä.
Suomen ja Venäjän välisen liikenteen laskussa näkyvät ruplan heikko kurssi ja Ukrainan kriisi.
Kaukoliikenteen matkamäärät junaliikenteessä laskivat 5,5 prosenttia, mutta lähiliikenne kasvoi.
Konsernin tulos laskussa
VR-konsernin liikevaihto ensimmäisellä vuosineljänneksellä laski 6,4 prosenttia. Vuosineljänneksen liiketulos oli 7,6 miljoonaa euroa tappiolla.
Koko vuoden vertailukelpoisen liikevaihdon odotetaan laskevan ja sen seurauksena myös tuloksen heikkenevän huomattavasti viime vuodesta. Epävarmuutta ennusteisiin tuo etenkin logistiikan kuljetusvolyymien ja matkustajaliikenteen kaukoliikenteen myynnin kehitys.