Alkuviikosta sosiaalisessa mediassa levisi kokoomuksen vaalikampanjaa parodioiva Korjausliike-sivusto. Sivusto muun muassa esittelee Alexander Stubbia juustohöyläämässä palveluja sekä viisi pointtia, kuten ”asetetaan työttömyys etusijalle” ja ”leikataan myös heikoimmilta”.
”Tällä vaalikaudella loimme 96 470 työtöntä työnhakijaa lähinnä yksityiselle sektorille. Se on aitoa työn tarjonnan lisäämistä, ei tempputyöllistämistä. Näissä vaaleissa sinä päätät jatkuuko linja. Sitä paitsi, kuinka moni muka tienaa alle 2 600 euroa kuukaudessa?” sivustolla ilveillään.
Saman tekijän käsialaa on myös alkuvuodesta julkaistu mainosgeneraattori, jolla voi luoda kokoomuksen kampanjaa muistuttavan kuvan.
Katukuvassa vaaliparodiat ovat näkyneet esimerkiksi tamperelaisen Vastatila-ryhmän teoksina, joissa mainostetaan eduskuntaan Salattujen elämän hahmoja.
”Äänestäminen luo illuusion yksilön vaikutusmahdollisuuksista yhteiskunnassa. Todellisuudessa poliittinen peli on pitkälti vaalirahoittajien ennalta sanelemaa saippuaoopperaa”, kommentoi Salkkareiden talonmies Seppo Taalasmaa Vastatilan julisteessa.
Joskus mainos muuttuu parodiseksi, kun katsotaan sen kääntöpuolta. Näin kävi vasemmistoliiton puheenjohtaja Paavo Arhinmäen mainokselle, jonka toisella puolella mainostetaan Valion mehujuomaa mainoslauseella ”blaa blaabla blaab”.
Viime kuukausina myös eläinten vaalimainoksista on muodostunut oma lajityyppinsä. Facebookissa levitetyissä mainoksissa eläimet vaativat esimerkiksi perusraksutuloa ja imurikieltoa.
Pilkan kohteena myös äänestysaktiivisuus
Videoparodioita levitetään näidenkin vaalien yhteydessä. Jo mainitun juustohöylävideon ja maaliskuussa hauskuuttaneen puoluejohtajat lähipubissa -videon lisäksi on nähty esimerkiksi 8 Mile -elokuvasta muokattu bättle, jossa Timo Soini pistää Stubbille jauhot suuhun.
Vaalikoneparodiassa on kunnostautunut Pelulamu-sivusto, jonka ”saatanallinen vaalikone” parodioi TaivasTV7:n kristillistä vaalikonetta.
Uutisparodioistaan tunnettu Lehti-lehti on ollut hiljaa näissä vaaleissa, mutta satiirinen Uutissirkus-sivusto on tuurannut vaaliuutisissa.
”Erityisesti nuoret ja vanhat ovat jo alkaneet kerääntyä telttoineen ja makuupusseineen ennakkoäänestyspaikkojen liepeille”, sivusto naljaili.
”Äänestäjä löysi suosikkinsa vaalikoneesta”, irvailee toinen pilauutinen.
Ehdokkaita mukana
Osa ehdokkaista on itsekin tarttunut vaaliparodioihin. Vasemmistoliiton Dan Koivulaakso pyysi lähettämään pilakuvia itsestään ja järjesti sitten äänestyksen parhaasta pilakuvasta. Samasta puolueesta Anna Kontula teki käänteisen vaalivideon henkilöistä, jotka eivät ainakaan aio äänestää häntä.
Eräänlaista parodiaa edustavat myös Helsingissä sunnuntaina järjestettävät antivaalinvalvojaiset, joissa saa ilmaisen juoman tyhjällä äänestyslipulla. Juhlat ovat osa anarkistien Antivaalit-kampanjaa.
Parodiaa jyrkempää vaalitoimintaa on kaduille asennettujen vaalimainosten sabotointi, josta kaikki puolueet ovat saaneet osansa. Kekseliäästä esimerkistä käy Kulttuurihäiriköt-sivun Facebookissa julkaisema kuva, jossa joku on hunnuttanut Muutos2011-puolueen ehdokkaat mustalla tussilla.