UP/Kari Leppänen
SAK:laisen Ilmailualan unionin maapalveluja koskeva lakko ja siihen liittyvät tukityönseisaukset toteutuvat tiistaina ja keskiviikkona. IAU:n ja Palvelualojen työnantajien Paltan työriidan sovittelu ei johtanut tulokseen maanantaina aamupäivällä.
Valtakunnan sovittelija Minna Helle aikoi ilmoittaa uudesta sovittelusta vielä maanantain kuluessa.
IAU ilmoitti maanantaina myös uudesta Airpro Oy:tä koskevasta lakosta. Se on määrä toteuttaa 28. – 29. huhtikuuta, ellei sopua synny sitä ennen.
IAU keskeyttää Airpron matkatavaran ja rahdin käsittelyn Oulun lentoasemalla tiistaina ja keskiviikkona kello 6 – 12 väliseksi ajaksi. Muilla lentoasemilla työtaistelutoimi toteutetaan samoina päivinä kello 12 – 18.
Lisäksi IAU käynnistää tukilakkona vastaavia toimia muissa maapalvelua harjoittavissa yhtiöissä. Tiistaina ja keskiviikkona kello 6 – 18 järjestettävät tukilakot koskevat Aviator Finland Oy:tä, RTG Ground Holdin Oy:tä ja Swissport Finland Oy:tä.
Työtaistelun tukitoimet eivät koske Finnairia, Flybe:tä eikä Blue 1:ia.
Myös Lentoemäntä- ja stuerttiyhdistys SLSY käynnistää matkustamohenkilöstöä koskevan lakon Airprossa. Lakko koskee Helsingistä kello 6 – 18 lähteviä lentoja tiistaina ja keskiviikkona.
Työtaistelut haittaavat lentoliikennettä. Matkatavaroiden toimitukset saattavat viivästyä ja lennot myöhästyä, jotkin jopa peruuntua.
Matkustajia kehotetaan seuraamaan lentoyhtiöiden ja matkanjärjestäjien tiedotusta. Lisäksi Finavia lupaa ajantasaista tietoa omilla verkkosivuillaan.
Vanha riita
Kiista on vanhaa perua ja siihen liittyvät ilmailualan monimutkaiset sopimusrakenteet.
IAU syyttää Finaviaa, että se on siirtänyt halpalentoyhtiöiden maapalvelut tytäryhtiölleen Airprolle, jossa työtä teetetään liiton mukaan huomattavasti heikommilla työehdoilla.
Myös lentoemäntä- ja stuerttiyhdistyksen tyytymättömyyden syyt ovat samat ja koskevat matkustamohenkilökuntaa.
Työnantajien mielestä työtaisteluissa on kyse puhtaasti järjestöpolitiikasta. IAU ja SLSY pyrkivät Paltan mukaan siirtämään sivuun muut alaa koskevat työehtosopimukset ja muut alan järjestöt.
Paltan varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto korostaa, että ilmailualalla on voimassa useita työehtosopimuksia, joita sen jäsenyritykset noudattavat.
Useita sopimuksia
Maahuolinnassa on voimassa Airpro Oy:tä koskeva talokohtainen sopimus, jonka ovat solmineet Palta sekä palkansaajaliitot Pardia ja Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL.
Lisäksi Paltan ja IAU:n välillä on solmittu lentoliikenteen palveluja koskeva yleissitova työehtosopimus.
Paltan ja SLSY:n kesken on tehty yleinen matkustamotyötä koskeva työehtosopimus. Samat sopimuspuolet ovat lisäksi tehneet talokohtaiset sopimukset Finnairille ja Blue 1:lle.
Matkustamotyössä on voimassa lisäksi kaksi muuta talokohtaista sopimusta. Airpron sopimuksen allekirjoittajia ovat Palta, Pardia ja JHL: Flyben sopimuksen ovat tehneet Palta ja Ammattiliitto Pro.
Pro haluaa mukaan
Pro haluaa osapuoleksi myös Airpron matkustamohenkilökuntaa koskevaan sopimukseen. Pro vaatii yhtiölle työrauhaa, eikä liitto hyväksy SLSY:n työtaistelutoimia.
Pron katsoo edustavansa suurinta osaa Airpron järjestäytynyttä matkustajahenkilökuntaa. SLSY:llä ei ole Pron mielestä heikon edustavuutensa vuoksi oikeutta puuttua Airpron sopimukseen.
Juttua korjattu 14.4. klo 9.20:
Paltan ääntä jutussa käyttää varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto. Ei siis toimitusjohtaja Heikki Aarto.