Jäänmurtajalakon ja sovun myötä Suomen Merimies-Unioni ja Suomen Konepäällystöliitto voivat huokaista helpotuksesta. Kovin kanto kaskessa on käännetty eli jäänmurron sopimus on yleissitova.
– Tosin asia pitää vielä vahvistaa merityösopimuslain mukaan, Merimies-Unionin puheenjohtaja Simo Zitting tarkentaa.
Yleissitovuus nousi neuvottelukierroksen tärkeimmäksi kysymykseksi, kun työnantaja eli Arctia Shipping Oy ilmoitti ottavansa käyttöön halpatyövoimaa.
Zittingin mukaan halpatyövoima oli yksi kohta listalla, jonka työnantajapuoli toi neljä kuukautta sitten neuvottelupöytään.
– Huononnusesityksiä oli muitakin. Mukana oli 15 prosentin alennus palkkoihin, vuosilomien puolitus, ikälisäjärjestelmän purkaminen ja miehistömäärien pudottaminen eli kymmenet miehet olisivat jääneet työttömiksi.
Nämä saatiin torjuttua sovittelussa. Yleissitovuudesta jouduttiin vääntämään kättä lakolla ja tukilakkojen uhalla.
Halpatyöuhka tuli Arctialta
Kiista yleissitovuudesta juonsi Konepäällystöliiton ja Merimies-Unionin mukaan Arctia Shippingin haluun käyttää halpatyövoimaa. Kun samaan aikaan alkoi liikkua puheita, että yhtiö olisi yhtiöittämään murtajia edelleen. Tämä olisi avannut ammattiliittojen mukaan mahdollisuuden palkkojen polkemiselle.
– Arctian ideana oli, että he eivät itse toimi työnantajina, vaan alukseen vuokrataan koko miehistö ulkoa, Zitting sanoo.
Työnantajaksi olisi tullut jokin ulkopuolinen henkilöstövuokrausyritys.
– Tilanne on vastaavat entisissä Nesteen tankkereissa. Ne omistaa Huoltovarmuuskeskuksen ja henkivakuutusyhtiö Ilmarisen yhteisyritys, mutta miehistöpalvelut on ostettu tytäryritykseltä, jonka emoyritys on Norjassa.
Jäänmurron työehtosopimus muuttuu erityissitovasta yleissitovaksi, kunhan se saa vahvistuksen. Käytännössä valtaosa murtajista on Arctian omistuksessa. Satamien jäänmurtoa tekevät hinaajat ovat pääosin toisen sopimuksen piirissä.
Alalla toimii muutamia villejä työnantajia, mutta kyse on Zittingin mukaan yhden yrittäjän tai yrittäjäperheen hoitamista aluksista.
– Yleissitovuudella vastasimme nimenomaan Arctian esittämään uhkaan. Ainoa keino saada sopimus yleissitovaksi oli muuttaa sopimustekstiä, sillä Arctialla on suurin osa jäänmurtajista.
Osapuolet ovat sopineet seuraavansa, kuinka yleissitovuus vaikuttaa jäänmurron kilpailukykyyn. Mikäli muutokset ovat merkittäviä, osapuolet neuvottelevat tilanteesta uudelleen.
Valtionohjaus heikkoa
Konepäällystöliiton toiminnanjohtaja Leif Wikström toteaa, että yksityisessä omistuksessa olevien yhtiöiden kanssa on helpompi neuvotella kuin valtion omistamien.
– Valtionyhtiöiden johto vetoaa valtion omistajaohjaukseen, mutta ei sieltä ministeriöstä tullut minkäänlaista ohjeistusta. Tämä oli kuin kuurupiiloa.
Samaa mieltä on Merimies-Unionin Zitting. Hän huomauttaa, että yksityissektorilla yritysjohdon on kuultava omistajaa.
– Kaikissa yhtiöissä omistajilla on aina oikeus puuttua yhtiön toimintaan ja toimivan johdon työskentelyyn. Poliitikot voisivat kantaa vastuunsa näkyvämmin varsinkin yhtiöissä, jotka valtio omistaa sataprosenttisesti.