Helsingissä ja Turussa liikenne sakkaa yhtä paljon, kun taas Tampereen ruuhkat ovat selvästi lievempiä, paljastuu TomTomin vuosittaisesta liikenneindeksi-raportista.
Yli 200 kaupungin autoliikennettä vuonna 2014 analysoinut raportti kertoo, että esimerkiksi Helsingissä normaalisti puoli tuntia kestävään työmatkaan uppoaa ruuhkahuippujen aikaan 17 minuuttia ylimääräistä aikaa, eli yli kahdeksan työpäivän verran vuodessa.
Maailman suurkaupunkeja vaivaavat erityisesti iltapäiväruuhkat. Keskiverto autoilija vietti pelkästään iltapäiväruuhkassa yli 100 tuntia ylimääräistä aikaa vuoden 2014 aikana, kun toteutuneita matka-aikoja vertaa ruuhkattomiin aikoihin.
Istanbul ohitti Moskovan
Maailman ruuhkaisimmaksi kaupungiksi nousi Istanbul ohi Moskovan. Istanbulissa aamu- ja iltapäiväruuhkat pidentävät matka-aikaa peräti 58 prosenttia normaaliin liikenteeseen verrattuna.
Yli 800 000 asukkaan suurkaupunkien joukossa maailman sujuvin autoliikenne oli Kansas Cityssä Yhdysvalloissa. Euroopan ruuhkattomin suurkaupunki oli Amsterdam, jossa ruuhka-aika kasvattaa matka-ajan pituutta ainoastaan 19 prosenttia.
Lievästä ruuhkatilanteen kiristymisestä huolimatta Suomen kaupungit sijoittuvat eurooppalaisessa vertailussa keskitason paremmalle puolelle. Helsinki on 103:n kaupungin vertailussa Euroopan 65. ruuhkaisin kaupunki.
Pohjoismaissa liikenne takkuaa eniten Tukholmassa, vaikka kaupungissa on käytössä ruuhkamaksut. Helsinkiä ruuhkaisempaa on Norjan Oslossa ja Stavangerissa.
Euroopan ruuhkaisimpien suurkaupunkien listalla Istanbulin ja Moskovan jälkeen kolmantena oli Pietari ennen Bukarestia, Varsovaa ja Roomaa.
Liikenneindeksi perustuu vertailuun, jossa ruuhkatuntien matka-aikoja verrataan ruuhkattomiin aikoihin. Näiden välinen ero ilmaistaan prosentuaalisena kasvuna matka-ajoissa.