Murtajalakon pönkittämiseksi kaavaillut työnseisaukset uhkaavat estää viennin ja tuonnin Suomen satamista. Liikenne pysähtyy kiirastorstaina kello 14, jos neuvottelut eivät tuota tulosta. Tavaroita jäisi päivittäin toimittamatta 80 miljoonan euron arvosta.
Työnantajat ovat raivoissaan tilanteesta.
– Toimenpide on ylimitoitettu, kun kiista 200 työntekijän riidasta uhkaa pysäyttää koko Suomen viennin. Pieni avainryhmä aiheuttaa jälleen mittavaa vahinkoa. Keskustelut työmarkkinoiden neuvottelujärjestelmän uudistamisesta on saatava pian uudestaan käyntiin. Näin tilanne ei voi jatkua vuodesta vuoteen, sanoo Teknologiateollisuuden työmarkkinajohtaja Eeva-Liisa Inkeroinen.
Kiistan syy on se, että Merimies-Unioni ja Konepäällystöliitto vaativat Acrtia Shippingin yrityskohtaisen sopimuksen laajentamista yleissitovaksi. Metsäteollisuuden työmarkkinajohtaja Nina Pärssinen pitää vaatimusta käsittämättömänä.
– Se merkitsisi entisestään lisääntyvää jäykkyyttä ja kustannuksia suomalaiselle merenkululle ja tavaraliikenteelle.
Ulkomaankauppaa 300 miljoonalla päivässä
Suomen ulkomaankaupan arvo on runsaat 300 miljoonaa euroa päivässä. Siitä 240 miljoonaa toimitetaan meritse, ja siitä puolestaan Suomen lipun alla kolmasosa eli 80 miljoonaa euroa päivässä.
– Teollisuus ei ole riidan osapuoli, mutta se on ensimmäisten joukossa kärsimässä siitä. Jo kuljetusten pysäyttämisellä uhkaaminen vaikuttaa asiakkaisiin, jotka miettivät tekemiensä tilausten toimitusvarmuutta. Työrauhan ylläpitämisessä ja lakkojen välttämisessä on kyse koko Suomen edusta, toteaa Kemianteollisuuden työmarkkinajohtaja Pekka Hotti.
Työnantajien mukaan vahingot eivät rajoitu vain ulkomaankaupan välittömiin tappioihin, vaan Suomen maine luotettavana kauppakumppanina heikkenee.