Joukko yliopistolaisia ilmoittaa olevansa kyllästyneitä jatkuvaan mittaamiseen, raportointiin, arviointiin ja huippuretoriikkaan. He järjestävät Helsingin yliopiston Porthanian edustalla torstaina protestin ”hyödyn aikakautta vastaan” ja aikovat vallata yliopiston 375-vuotisjuhlat.
”Haluamme olla yliopistolaisia, emme kasvuyrittäjiä. Pidämme luentoja toisillemme yliopiston ulkopuolella, koska yliopiston sisäpuolella meidän odotetaan tuottavan rahaa, innovaatioita, yritystoimintaa, julkaisuja, tutkintoja tai kärkisijoja yliopistorankingeissa”, tapahtuman kutsussa kirjoitetaan.
Yliopistolaiset vaativat paikkoja, joiden ”tavoite ei ole määritettävissä ja tuotto mitattavissa kuin ämpärin tilavuus”. Tapahtumaan tuodaan paikalle 30 kappaletta Tokmannin ämpäreitä.
– Tilaisuus ei paranna Suomen mahdollisuuksia palata AAA-luottoluokitukseen. Sillä ei ole järjestäjää, selkeää agendaa, brändiä tai logoa. Se on vahvuusalueeltaan aivan epämääräinen eikä vastaa työelämän tai yritysmaailman tarpeisiin. Osanottajat ovat sitoutuneet siihen, että tilaisuudesta ei jää jälkeäkään TUHAT-tietokantaan eikä yliopistomme ranking-sijoitus siis tule värähtämäänkään, lupaa Facebookissa kollegiumtutkija Janne Saarikivi, yksi tilaisuuden puuhaajista.
”Älä lue liikaa”
– Älä lue liikaa tai sinusta tulee akateeminen, sanoi Helsingin yliopiston hallituksen jäsen Jorma Ollila Slush-yritystapahtumassa 2014. Ollilan heitto muodostui symboliksi kaikelle sille, mikä yliopistossa on pielessä.
Protestin järjestäjien mukaan yliopistohenkilökunnan aika menee oman ja toisten tekemisten raportointiin ja arviointiin. Sen sijaan, että tutkimus- ja opetushenkilökunta tutkisi ja opettaisi, se ”kirjoittaa rahoittajille kaunistelevia satuja oman tutkimuksen arvosta, perustelee olemassaoloaan”.
Tieteen tekemisen ja luovuuden ruokkimisen sijaan yliopisto hehkuttaa sijoituksia rankingeissa ja julkaisumäärissä, kantaa huolta graafisesta ilmeestä ja riitelee Tokmannin kanssa ämpärikaupan nimestä, mielenosoittajat arvostelevat.
”Emme tunnista itseämme tästä yliopistomme brändistä. Siksi viestimme itse.”
Oikaisu: Otsikkoa on muokattu 27.3.2015 klo 14.03. ”Akateemikot” muutettu ”Yliopistolaiset”, koska akateemikko on rajatun joukon arvonimi.