Suomalaisen Työn Liiton tutkimusten mukaan hinta on ruokakaupassa vain joka neljännelle suomalaiselle tärkein kriteeri elintarvikeostoksilla. Yhtä tärkeitä ovat ruuan alkuperä, maukkaus ja terveellisyys.
Liiton toimitusjohtaja Tero Lausalan muistuttaa vilkkaan hintakeskustelun keskellä, että suomalaisille ruokakaupassa ratkaisee kokonaisuus.
– Kuluttajille kokonaisuus muodostuu hinnan lisäksi muun muassa ruuan alkuperästä, hyvästä mausta ja terveellisyydestä. Pelkkään hintaan keskittyminen saattaa yksinkertaistaa liikaa kuluttajien aitoja toiveita.
Suomalaisista yli 70 prosenttia kertoo valitsevansa aina tai useimmiten kotimaisen elintarvikkeen, kun suomalainen vaihtoehto on saatavilla.
– Kiinnostus tuotteiden alkuperää kohtaan on kasvanut viime vuosina ja erityisesti suomalaisuus on elintarvikkeissa kovassa nosteessa. Elintarvikeyritykset voisivat vieläkin vahvemmin kertoa esimerkiksi työllistävistä vaikutuksista, joita heidän tuotteillaan on.
Ruokaketju työllistää
Lausalan mukaan kaupan hintakeskustelun rinnalla on tärkeää tarkastella laajemmin suomalaisen elintarvikealan työllistävyyttä.
Kokonaisuudessaan ruokaketju maataloudesta elintarviketeollisuuteen ja kauppaan työllistää Suomessa noin 300 000 henkeä eli yli 10 prosenttia työllisistä.
– Suomalaisista jokainen voi vaikuttaa arkisilla ostopäätöksillään omaan sinivalkoiseen jalanjälkeensä. Mikäli jokainen suomalainen käyttäisi kymmenen euroa kuukaudessa enemmän suomalaisiin tuotteisiin ja palveluihin, syntyisi Suomeen vuositasolla 10 000 uutta työpaikkaa, Lausala toteaa.